به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۲۴، ۱۳۹۸

مایک پمپئو: جمهوری اسلامی ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان مسئول است

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده 
مایک پمپئو پنجشنبه عصر ۲۴ خرداد در یک کنفرانس خبری با حضور خبرنگاران، در رابطه با دو حمله صبح پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان که از امارات و عربستان عازم سنگاپور و تایوان بودند گفت: «ارزیابی دولت ایالات متحده این است که جمهوری اسلامی ایران مسئول حملات امروز در خلیج عمان [دریای عمان] است. 

این ارزیابی بر مبنای اطلاعات امنیتی، جنگ‌افزارهای مورد استفاده، سطح تخصص مورد نیاز برای اجرای این عملیات،‌ حملات مشابه اخیر ایران به کشتیرانی، و نیز این واقعیت که هیچ گروه نیابتی فعال در منطقه از منابع و تخصص لازم برای اجرای چنین عملیاتی با این میزان بالای پیچیدگی برخوردار نیست، حاصل شده است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «این تازه ترین اقدام از مجموعه حملاتی است که با تحریک جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش علیه منافع آمریکا و متحدانش انجام شده است. این‌ها را باید در قالب چهل سال خصومت با آمریکا و ملت‌های دوست‌دار آزادی‌ دید.»

آقای پمپئو گفت که ایران در تاریخ ۲۲ آوریل جهان را تهدید کرد که روند انتقال نفت در تنگه هرمز را مختل می‌کند و اکنون در جهت عملی کردن آن تهدید، تلاش می کند. وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگر سخنانش، ایران را مسئول حمله ۱۲ ماه مه به چهار کشتی در تجاری نزدیکی تنگه هرمز، حمله پهپادی ۱۴ مه نیروهای مورد حمایت ایران به تجهیزات نفتی عربستان، و شلیک راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد در تاریخ ۱۹ ماه مه، انفجار در افغانستان، و حمله به فرودگاهی در عربستان که ۲۶ زخمی بر جای گذاشت، دانست.

آقای پمپئو گفت که این حملات «تهدیدی واضح برای امنیت و صلح بین‌المللی، حمله‌ای آشکار علیه آزادی کشتیرانی، و کارزاری غیرقابل قبول برای تشدید تنش از سوی ایران است.»

وی همچنین گفت: «ایالات متحده از نیروها و منافعش دفاع خواهد کرد و در کنار شرکا و متحدان خود می‌ماند تا از تجارت جهانی و امنیت منطقه‌ای محافظت کنند. ما از تمامی کشورهایی که از سوی رفتارهای تحریک‌آمیز ایران تهدید شده‌اند می‌خواهیم در این راه به ما بپیوندند.»

آقای پمپئو گفت که ایالات متحده پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد برد.

فشار حداکثری بر ایران

ایالات متحده از یکسال پیش فشار بر جمهوری اسلامی ایران را برای یک توافق جدید آغاز کرد. دولت ترامپ می گوید خواستار براندازی رژیم ایران نیست اما انتظار دارد ایران مثل یک کشور عادی دیدار کند؛ دست از حمایت از تروریسم بردارد و برنامه موشکی خود را متوقف کند.

پرزیدنت ترامپ ابتدای خرداد ۹۸ پیشنهاد مذاکره بدون پیش شرط با ایران را مطرح کرد.

روز پنجشنبه ۲۴ خرداد، نخست وزیر ژاپن سعی در انتقال پیام رئیس جمهوری آمریکا را داشت اما آیت الله علی خامنه ای هرگونه مذاکره را دوباره رد کرد.

صدای آمریکا