به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۹۸

ژاک شیراک پس از ادای احترام مردمی و سوگواری ملی در پاریس به خاک سپرده می‌شود

مراسم امروز با برگذاری یک گردهمائی خصوصی دعا آغاز شد و با ادای احترام نظامی با حضور امانوئل ماکرون و حرکت کاروان حامل جسد در خیابان‌های پایتخت از «انوالید» به «کلیسای سن سولپیس» ادامه ‌یافت.
بیش از یکصد تن از شخصیت‌های خارجی و از جمله رهبران و مقامات کنونی و پیشین کشورهای جهان، امروز دوشنبه ٣٠ سپتامبر/ ۸ مهر، در روز رسمی سوگواری ملی، در مراسم ادای احترام به ژاک شیراک شرکت می‌کنند. مراسم ادای احترام مردمی که در روز یکشنبه در برابر تابوت و عکس رئیس جمهوری پیشین در بنای «انوالید» آغاز شده بود به سبب حضور جمعیت تا بامداد دوشنبه ادامه یافت. مراسم امروز با برگزاری یک گردهمائی خصوصی دعا آغاز شد و با ادای احترام نظامی با حضور امانوئل ماکرون و حرکت کاروان حامل جسد در خیابان‌های پایتخت از «انوالید» به «کلیسای سن سولپیس» ادامه ‌یافت. این مراسم با ادای احترام رسمی و مذهبی با حضور شخصیت‌های جهانی در جریان است. خاکسپاری ژاک شیراک بصورت خصوصی و تنها با حضور خانواده و نزدیکان برگزار می‌شود.

مراسم ادای احترام مردمی به ژاک شیراک که بر أساس برنامۀ پیش بینی شده قرار بود یکشنبه شب به پایان برسد تا ساعت ٧ بامداد دوشنبه ادامه یافت. ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، نیز به همین منظور صبح دوشنبه پیش از شرکت در مراسم ملی در میان جمعیت در «انوالید» حاضر شد.

پیکر رئیس جمهوری پیشین، پس از انجام مراسم دعا و مناجات خصوصی با حضور شمار اندکی از نزدیکان در کلیسای «سن لوئی دِز انوالید»، در ساعت ١١ صبح بسوی «کلیسای سن سولپیس» واقع در مرکز پایتخت حرکت داده شد. گذار کاروان حامل جسد وی از خیابان‌های پایتخت فرصت دیگری به شهروندان داد تا در این مسیر نیز حاضر شوند و هر یک چنانکه می‌خواهد نسبت به او ادای احترام کند.

ژاک شیراک، پس از بارها وزارت و نخستین دوران نخست وزیری، به مدت ١٨ سال شهردار پاریس بود. او نخستین شهردار این شهر در دوران معاصر بود، زیرا پایتخت فرانسه در سال‌های ١٨٧١ تا ١٩٧٧ زیر نظر دولت و توسط فرماندار شهرستان «سِن» اداره می‌شد.

مراسم رسمی ادای احترام ملی به ژاک شیراک به ریاست امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری کنونی، در «کلیسای سن سولپیس» برگزار می‌شود. این کلیسا، پس از «نُتردام»، بزرگترین کلیسای پایتخت است. کلیسای جامع «نُتردام»، که معمولاً محل برگزاری اینگونه مراسم رسمی است، در آوریل گذشته دچار آتش سوزی گسترده‌ای شد و در حال حاضر در دست بازسازی است.

در مراسم رسمی امروز که در ساعت ١٢ آغاز می‌شود، بسیاری از رهبران و مقامات کشورهای جهان شرکت دارند. رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، همتای ایتالیائی او، سرجیو ماتارلا، رئیس جمهوری گرجستان، سالومه زورابیشویلی، پادشاه اردن، امیر قطر، ولیعهد مراکش، نخست وزیران مجارستان و لبنان، روسای جمهوری پیشین آمریکا، بیل کلینتون، و أفغانستان، حامد کرزای، نیز در این مراسم حاضر خواهند بود.

رادیو بین المللی فرانسه