به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۱۶، ۱۳۹۸

نوبل پزشکی به دو آمریکایی و یک بریتانیایی تعلق گرفت

نوبل شاخه پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۱۹ مشترکا به سه پژوهش‌گر علوم سلولی "ویلیام جی کیلین" و "گرگ سمنزا"  از آمریکا و "سرپیتر رتکلیف" از بریتانیا رسید.

کمیته نوبل در استکهلم روز دوشنبه ۱۵ مهر(۷ اکتبر) برندگان رشته‌ پزشکی نوبل را معرفی کرد. محققان علوم سلولی "ویلیام جی کیلین" و "گرگ سمنزا" از آمریکا و "سرپیتر رتکلیف" از بریتانیا برندگان امسال نوبل پزشکی هستند.

 این سه پژوهش‌گر به خاطر تحقیقاتشان در مورد چگونگی سازگاری سلول‌ها با اکسیژن موجود جایزه نوبل را از آن خود کردند. 

از جمله یافته‌های این محققان شناسایی روش‌هایی است که سلول‌ها وجود اکسیژن را حس ‌می‌کنند و واکنش‌های خود را با آن تنظیم می‌کنند. این پژوهشگران موفق به شناسایی مکانیسمی در مولکول‌ها شدند که فعالیت ژن‌ها را در واکنش به سطوح مختلف اکسیژن تنظیم می‌کند.

کشف این دانشمندان چگونگی تاثیر سطوح اکسیژن بر متابولیسم سلولی را آشکار می‌سازد و راه را برای کشف روش‌های جدید برای مبارزه با کم‌خونی، سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر هموار می‌کند.

سال گذشته جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی به جیمز آلیسون آمریکایی و تاسوکو هونجو ژاپنی تعلق گرفت. این دو دانشمند به کشفیاتی مهم در زمینه فعال کردن دستگاه ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی دست یافته‌اند. همانند عرصه‌های فیزیک و شیمی جایزه نوبل پزشکی نیز اغلب به چند دانشمند به طور همزمان اعطا می‌گردد که یا به طور مشترک یا در حوزه تخصصی یکسان تحقیق کرده‌اند.

جایزه نوبل پزشکی تا کنون ۱۰۹ مرتبه و به ۲۱۶ نفر اعطا شده که ۱۲ نفر آنان زنان دانشمند بوده‌اند. این جایزه فقط ۳۹ مرتبه به یک دانشمند به تنهایی تعلق گرفته، ۳۳ مرتبه همزمان به دو نفر و ۳۷ مرتبه همزمان به سه نفر داده شده است. اصول اعطای جایزه نوبل اجازه نمی‌دهد که یک جایزه به طور همزمان به بیش از سه نفر داده شود. از قبل هم معلوم نیست چه کسانی جوایز نوبل را دریافت خواهند کرد.

پس از اعلام نام برندگان جوایز نوبل رشته‌های علمی، روز پنج‌شنبه روشن خواهد شد که چه کسی جایزه نوبل ادبیات را به خود اختصاص داده است. این جایزه سال گذشته به دلیل رسوایی‌ای بزرگ در آکادمی سوئد به کسی اهدا نشد. از همین رو قرار است امسال دو جایزه اعطا گردد.

جایزه نقدی نوبل برای هر عرصه ۹ میلیون کرون سوئد (نزدیک به ۸۳۰ هزار یورو) است. جوایز نوبل به طور رسمی در روز دهم دسامبر، سالمرگ آلفرد نوبل، بنیانگذار این جایزه و مخترع دینامیت، طی مراسم جشنی در سوئد و نروژ اهدا می‌شوند. برندگان نوبل افزون بر جایزه نقدی، مدال و مدرک رسمی نوبل را نیز دریافت می‌کنند.

دویچه وله