به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۱۵، ۱۳۹۸

شش ماه حبس برای شاعر منتقد ایرانی تایید شد

حسین جنتی، شاعر منتقد ایرانی که مدتی پیش شعرش مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت، در صفحه اینستاگرامش از صدور رای دادگاه تجدیدنظر اصفهان خبر داد که بر اساس آن به شش ماه زندان محکوم شده است.

این شاعر اهل ورامین، سابقه حضور در جلسه شعرخوانی علی خامنه‌ای، رهبر ایران را نیز دارد. او در این دیدار، طی خواندن شعر انتقادیش از وضعیت حاکم بر ایران، با رهبر ایران وارد جدل لفظی خفیفی نیز می‌شود.

او پس از خواندن شعری در دانشگاه اصفهان که در آن حاکمان ایران را از گذشته تاکنون «ظالم» می خواند و وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه را مورد انتقاد قرار می‌دهد، به اتهام تبلیغ علیه نظام در ژوئن امسال بازداشت شد. بازداشت او با انتقاد گسترده از سوی شاعران و هنرمندان و همچنین کاربران در فضای مجازی، همراه بود.

جنتی دو روز پس از بازداشت با قرار وثیقه آزاد شد، اما در همان زمان، در صفحه اینستاگرامش از محکوم شدن توسط دادگاه بدوی به شش ماه زندان به اتهام «تبلیغ علیه نظام» خبر داد.

جنتی، شامگاه شنبه 5 اکتبر 2019، نیز در صفحه اینستاگرامش از صدور رای دادگاه تجدیدنظر اصفهان خبر داد که بر اساس آن به شش ماه زندان محکوم شده است.

او در ادامه نوشت که شعرش را برای تبلیغ علیه «ظلم، فساد، تبعیض، سوءاستفاده از قدرت، سوءاستفاده از دین، ریا، دروغ، دست درازی به بیت المال» به کار می‌گیرید.

این شاعر منتقد در ادامه افزود: «اگر دستگاه‌های امنیتی و قضات محترم این‌ها را معادل «نظام» گرفته اند، من بی‌تقصیرم و خوب است به جای زندانی کردن منتقدان و گلایه مندان فکری کنند اساسی...»

او در پی نوشت یادآور شده که هیچ «بیماری روحی و روانی» ندارد و «اهل دعوا و درگیری فیزیکی» نیست و قصد «خودکشی یا خروج از ایران» ندارد.

العربیه 
شعری که گویا باعث بازداشت حسین جنتی، شاعر منتقد شده است