به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۱۱، ۱۳۹۸

نیویورک تایمز: مرگ حداقل ۱۸۰ نفر در بدترین ناآرامی‌های چهار دهه اخیر ایران

نیویورک تایمز در گزارشی، که تیتر اول یکشنبه شب وبسایت این روزنامه است، شمار کشته ها در اعتراضات دو هفته اخیر ایران را حداقل ۱۸۰ نفر برآورد کرده است.

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل پیشتر در روز ۲۹ نوامبر - ۸ آذر - گزارش داده بود که آمار تاییدشده کشته ها به ۱۶۱ نفر رسیده اما افزود "شمار واقعی کشته‌شدگان احتمالا بسیار بیشتر است."

اعتراضات گسترده در ایران دو هفته پیش در پی افزایش ناگهانی و شدید بهای بنزین شروع شد.

نیویورک تایمز هم می‌نویسد شاید آمار واقعی کشته ها صدها نفر بیش از این باشد.

نیویورک تایمز در این گزارش به قلم فرناز فصیحی و ریک گلداستون می نویسد: "ظرف ۷۲ ساعت از شروع اعتراض ها، معترضان خشمگین در شهرهای بزرگ و کوچک تجمع کردند و خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی و رهبران آن شدند."

در این گزارش آمده است: "به گفته شاهدان عینی و براساس ویدئوهای منتشر شده، در بسیاری نقاط نیروهای امنیتی با آتش گشودن به روی معترضان، عمدتا متشکل از مردان جوان بیکار یا کم درآمد ۱۹ تا ۲۶ ساله، به اعتراضات واکنش نشان دادند."

این روزنامه در اشاره به وقایع ماهشهر که به تدریج جزییات آن در حال ظاهر شدن است نوشت: "به گفته شاهدان عینی و خدمه پزشکی، فقط در شهر ماهشهر در جنوب غربی ایران، اعضای سپاه پاسداران ۴۰ تا ۱۰۰ تظاهرکننده - عمدتا شامل مردان جوان غیرمسلح را - در نیزاری که به آن پناه برده بودند حلقه کردند و به ضرب گلوله کشتند."

نیویورک تایمز به نقل از ساکنان ماهشهر می نویسد که معترضان برای سه روز کنترل بیشتر بخش های شهر و محلات اطراف آن را در دست داشتند، و جاده اصلی میان شهر و مجتمع پتروشیمی اطراف شهر را بستند.

عبدالرضا رحمانی‌ فضلی، وزیر کشور پیشتر در مصاحبه ای با تلویزیون ایران از بسته شدن جاده ماهشهر به بندر امام توسط معترضان به مدت سه روز خبر داده بود.

نیویورک تایمز به نقل از سازمان های حقوق بشر می نویسد شاید تا ۴۵۰ نفر در این اعترضات کشته شده باشند. بنابه این گزارش ها حداقل دو هزار نفر هم زخمی شده و هفت هزار نفر دستگیر شده اند.

این روزنامه هم اشاره می کند که به نظر می رسد بیشتر اعتراضات در محلات و شهرهای کم درآمد متمرکز بوده است.

براساس این گزارش "بسیاری از ایرانیان، که دچار حیرت و تلخکام هستند، خشم خود را متوجه آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران می کنند که سرکوب ها را واکنشی موجه به توطئه دشمنان ایران در داخل و خارج نسبت داده است."

مقام های ایرانی تاکنون از اعلام آمار کشته ها و بازداشتی ها خودداری کرده اند، با این حال مقام ها به گستردگی اعتراضات اشاره کرده اند.

پیشتر یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت که اعتراضات اخیر بسیار وسیع تر از تظاهرات سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ بوده است. او گفته اعتراضات در روزهای شنبه و یک‌شنبه (۲۵ و ۲۶ آبان) به صورت گسترده در ۲۹ استان از ۳۱ استان ایران جریان داشت.

بی بی سی