به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آذر ۱۱، ۱۳۹۸

گزارش چهارم عفو بین‌الملل: آمار کشته‌شدگان اعتراض‌های ایران به ۲۰۸ نفر افزایش یافت

سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ۱۱ آذر در گزارش تازه‌ای اعلام کرد که در اعتراض‌های هفته آخر آبان در ایران دستکم ۲۰۸ نفر کشته شدند. عفو بین‌الملل در نخستین گزارش خود تعداد کشته‌شدگان را ۱۰۶، در گزارش دوم ۱۴۳ و در گزارش سوم ۱۶۱ نفر اعلام کرده بود. آمار تازه این سازمان حقوق بشری چهارمین گزارش آن است.
عفو بین‌ا‌لملل می‌گوید: «بر اساس گزارش‌های معتبری که این سازمان دریافت کرده است، معتقدیم تعداد افرادی که در تظاهرات ایران کشته شده‌اند به ۲۰۸ نفر افزایش یافته است».

این سازمان افزوده است که تعداد کشته‌شدگان احتمالا بیش از این رقم است.

اعلام این آمار در حالی است که به رغم گذشت دو هفته از حوادث خونین در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی نه تنها آماری نداده‌اند بلکه گزارش‌های منابع مختلف در مورد تعداد کشته‌شدگان را رد کرده‌اند.

محمدجواد منتظری، دادستان کل ایران، روز ۹ آذر در این زمینه گفت: «خوشبختانه افرادی که خارج از کشور هستند هیچ دسترسی به اطلاعات و آمار ندارند؛ آمارهای مختلفی می‌دهند و هیچ کدام از آنها اعتبار ندارد».

جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور، نیز گفته که «آمار کشته‌ها هنوز جمع‌بندی نشده و آمار خارجی‌ها هم معتبر نیست».

سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی گزارش داده که حداقل ۳۶۶ نفر در اعتراض‌های آبان ۹۸ کشته شده‌اند. منابع دیگر آمار کشته شدگان را تا ۵۰۰ نفر نیز اعلام کرده‌اند.

در همین زمینه، محمود صادقی نماینده تهران در مجلس روز دوشنبه در توئیتی «هشدار» داد که «اگر مراجع ذی‌ربط آمار دقیق کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکنند، نمایندگان مجلس ناگزیر آمارهای مستند به گزارش‌های مردمی را منتشر خواهند کرد».

پروانه سلحشوری، دیگر نماینده تهران، نیز با توجه به «تفاوت آماری فاحش» درباره تعداد کشته‌شدگان اعتراضات اخیر، گفت که باید در اسرع وقت و برای دستیابی به «حقایق»، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود.

اعتراض‌های ایران در واکنش به افزایش قیمت بنزین از روز ۲۴ آبان در سرتاسر کشور آغاز شد و به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، بیش از ۷۰۰ نقطه را در بر گرفت.

رادیو فردا