به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۱۵، ۱۳۹۸

روزنامه گاردین: سازماندهی مجدد داعش

به نوشته روزنامه گاردین، در گزارش ارائه شده به شورای امنیت سازمان ملل براساس اطلاعات رسیده از کشورهای عضو به چگونگی تشدید حملات این گروه در عراق و سوریه و درخواست و طرح‌ریزی برای آزادسازی زندانیان این گروه از بازداشتگاه‌ها و بهره‌برداری از ضعف نیروهای امنیتی محلی برای انجام حملات پرداخته شده است.

این گزارش تصویری از یک سازمان که شکست‌ها و مشکلات زیادی را متحمل شده اما همچنان با قدرت و دارای منابع مالی مناسب است و هنوز هم تهدیدی منطقه‌ای و محلی محسوب می‌شود، ارائه شده است.

اگرچه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است داعش شکست سنگینی متحمل شده اما این ادعا به شدت از سوی تحلیل‌گران، متحدان و برخی مقام‌های ارشد آمریکا مورد سوال قرار گرفته است. در گزارش ماه اوت پنتاگون نیز نسبت به سازمان‌دهی مجدد این گروه هشدار داده شد.

در گزارش سازمان ملل آمده است که مسیر کلی استراتژی داعش تغییری نداشته اما هاشم القرشی، رهبر جدید این گروه که از اقلیت ترکمان عراق است احتمالا یک گزینه موقت تا یافتن یک امیر قابل قبول‌تر است.

یکی از چالش‌های کنونی داعش جلب حمایت از رهبر جدید این گروه است.

براساس گزارش سازمان ملل این گروه مشکل مالی ندارد. در عراق آنها همچنان از کارهای تجاری مشروع و اقدامات اقتصادی برای دریافت پول بهره می‌برند و در سوریه نیز در شب هنگام اخاذی‌ها ادامه دارد. این تلاش‌ها منابع مالی کافی در اختیار داعش قرار می‌دهد و آنها می‌توانند به این ترتیب هزینه بیوه‌زنان و ایتام افراد کشته شده گروه خود را تامین کنند.

در این گزارش اشاره شده است که مساله مبارزان خارجی همچنان جدی است و حدود نیم تا دو سوم از ۴۰ هزار خارجی که به داعش پیوسته‌اند هنوز در قید حیات هستند. آنها بزرگترین نگرانی در بازداشتگاه‌ها و کمپ‌های نگهداری در سوریه هستند . در اردوگاه الهول سوریه تحت کنترل کردها بیش از ۷۰ هزار تن در شرایط بسیار بد زندگی می‌کنند. این شرایط ناامیدی و افراطی‌ شدن را تقویت می‌کند بخصوص برای کودکان. بازگرداندن این افراد به کشورهایشان چالش جدی اما کوتاه مدتی برای کشورها خواهد بود و می تواند از یک تهدید بلند مدت از جانب آنها بکاهد.

بسیاری از تحلیل‌گران پیش بینی کرده‌اند که داعش پس از شکست و از دست دادن بخش بزرگی از منطقه تحت کنترل خود در سال ۲۰۱۷ تنها قادر به حملات سطح کوچک است.

سال گذشته داعش شکست سنگینی را در افغانستان متحمل شد و صدها عضو این گروه توسط طالبان کشته شدند. در لیبی نیز تنها چند صد شبه‌نظامی وفادار باقی مانده‌اند.

سازمان ملل تاکید کرده است این گروه آنقدر ضعیف است که تهدید مستقیمی علیه اروپا نیست و برای انجام حملات به تروریست های داخلی در مناطق دیگر چشم دارد.