به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۱۶، ۱۳۹۸

جوزپ بورل: مهلت حل‌ اختلافات در برجام را دائما تمدید می‌کنیم

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری تاکید کرد که اروپایی‌ها خواهان حفظ برجام هستند. 
او گفت که یکی از اهداف سفرش به ایران افزایش ثبات در منطقه بوده است.

روز سه‌شنبه، ۱۵ بهمن (چهارم فوریه) جوزپ بورل در آخرین مرحله سفر دوروزه خود به تهران در یک نشست خبری شرکت کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به پرسشی درباره مکانیسم حل اختلاف در برجام، تاکید کرد که اتحادیه اروپا قصد ندارد با فعال کردن این مکانیسم به توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی پایان دهد «بلکه هدف اول، زنده نگه داشتن این توافق و زمان دادن به مذاکرات است».

بورل تاکید کرد که آلمان، بریتانیا و فرانسه که خواهان فعال‌سازی مکانیسم حل اختلاف شده بودند، قصد ندارند برای لغو توافق هسته‌ای به شورای امنیت مراجعه کنند. او گفت: «اتحادیه اروپا به‌طور نامحدود مهلت حل‌وفصل اختلافات در رابطه با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام ) را تمدید خواهد کرد تا از ارجاع این موضوع به شورای امنیت سازمان ملل یا اعمال تحریم جدید علیه ایران جلوگیری کند.

وی ادامه داد: ما اتفاق نظر داریم که مستقیماً در یک محدوده زمانی دقیق حرکت نکنیم، چیزی که ما را ملزم به رفتن به شورای امنیت می‌کند. خواست ما این است، روندی را آغاز نکنیم که به پایان برجام می‌انجامد، بلکه این توافق را حفظ کنیم.

طرف‌های اروپایی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شامل انگلیس، فرانسه و آلمان ماه گذشته (میلادی) مکانیسم حل اختلافات در توافق را به منظور رسیدگی به مسائل پیرامون اجرای برجام فعال کردند.

به گزارش ایسنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در اظهارات خود پس از سفر به تهران تصریح کرد که با تروئیکای اروپا توافق کرده است که محدوده زمانی ۱۵ روزه برای حل اختلافات را به‌طور متوالی به تعویق بیندازند، هرچند که حصول پیشرفت در این زمینه منوط به ادامه حضور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران برای راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور است.

بر اساس "مکانیسم حل اختلاف"، اگر یکی از طرف‌های برجام به این نتیجه برسد که طرف دیگر به تعهداتش پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترکی که در چارچوب برجام و برای نظارت بر اجرای آن ایجاد شده است، مراجعه کند. اگر طرفین طی ۳۵ روز با تلاش کمیسیون مشترک به توافق نرسند، شاکی می‌تواند موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. این شورا ۳۰ روز فرصت دارد تا با فعال‌کردن مکانیزم موسوم به "مکانیزم ماشه" درباره استمرار تعلیق تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران یا بازگرداندن آنها قطعنامه صادر کند.

در صورتی که شورای امنیت پس از ۳۰ روز در رابطه با موضوع مورد جدل قطعنامه‌ای صادر نکند، تمام تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام علیه ایران اعمال شده بودند، به طور اتوماتیک فعال می‌شوند.

بورل در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا اتحادیه اروپا در پی بازنگری در برجام و گنجاندن موضوعاتی مانند برنامه موشکی جمهوری اسلامی در آن است، اظهار داشت که برخی کشورها خواهان گسترش این توافق هستند اما این موضوع به او، به عنوان هماهنگ کننده توافق هسته‌ای، مربوط نمی‌شود.

افزایش ثبات در منطقه

هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت که یکی از اهداف سفرش به غرب آسیا "افزایش ثبات در منطقه و افزایش اعتماد بازیگران این منطقه" بوده است.

او ضمن بیان این که امنیت و ثبات در خاورمیانه تاثیری مستقیم بر ثبات و امنیت اروپا دارد، تصریح کرد: «من به ایران سفر کردم چون پرداختن به موضوع ثبات بدون در نظر گرفتن ایران ممکن نیست.»

بورل پیش‌تر با وزیران خارجه عربستان سعودی و امارات ملاقات کرده و با رئیس‌جمهور عراق تلفنی گفت‌وگو کرده بود. او در این باره گفت، امکان سفر به عراق وجود نداشته «زیرا نخست‌وزیر این کشور هنوز سوگند یاد نکرده است».

سیاستمدار بلندپایه اروپایی قرار است روز جمعه به واشنگتن سفر کند.

دویچه وله فارسی