به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۲۳، ۱۳۹۸

افزایش فشار اوکراین بر ایران برای ارسال جعبۀ سیاه

وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین
وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین، خواستار ارسال جعبه سیاه هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی در ایران به اوکراین، و مشخص شدن زنجیره افراد دخیل در شلیک موشک به این هواپیما شد. آن‌طور که خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه، ۲۲ بهمن گزارش کرده، آقای پریستاکو این موضوع را در یک نشست خبری در رم بیان کرده است.

وی گفته برای پیشرفت تحقیقات در زمینه چگونگی سرنگونی هواپیمای مسافربری تهران-کی‌یف که ماه گذشته با دو موشک پدافند هوایی سپاه پاسداران سرنگون شد، دسترسی به اطلاعات جعبه سیاه لازم است.

وزیر خارجه اوکراین اضافه کرده است: «موضوع این نیست که یک سرباز دست‌به‌اسلحه بوده و واکنش اضافه‌ای نشان داده، ما می‌خواهیم سلسله‌مراتب فرمان شلیک مشخص شود و بدانیم دستور را چه کسی داده که بشود او را دادگاهی کرد.»

در حالی که مقام‌های ایرانی می‌گویند هیچ برنامه‌ای برای ارسال جعبه سیاه به اوکراین یا کشور دیگری ندارند، وزیر خارجه اوکراین افزود که کشورش در حال هماهنگی با ۵ کشور دیگر است تا سرانجام به جعبه سیاه آن هواپیما دست پیدا کنند.

وی همکاری تهران بعد از سرنگونی هواپیما را از همان لحظات اولیه، «بسیار مشکل» دانسته، اما بر ادامه تلاش اوکراین در این زمینه تاکید کرده است.

به‌دنبال سرنگونی پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین حامل ۱۴۶ شهروند ایرانی، ۶۱ شهروند کانادایی که عمدتاً تابعیت دوگانه داشتند، ۱۱ شهروند اوکراینی، و نیز تعدادی شهروند افغانستان، سوئد و بریتانیایی، همه آنها کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در ابتدا تلاش می‌کردند نقص فنی را عامل سقوط هواپیما معرفی کنند، اما پس از انتشار ویدیویی از شلیک یک موشک به این هواپیما و پافشاری جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران به نقش این نیرو در سرنگونی این هواپیما اذعان کرد.

وی با این حال این اتفاق را یک «خطای انسانی» توصیف کرد، اما از آن رو که ایران در ابتدا حاضر نشد شلیک دو موشک به هواپیما را تائید کند و از ارسال جعبه سیاه به خارج از کشور نیز خودداری می‌کند، جمهوری اسلامی در این مورد تحت فشار فزاینده بین‌المللی قرار گرفته است.

پنهان‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه، اعتراضات داخلی و خیابانی نیز به همراه داشت و در جریان تجمعات، بیشترین شعارها علیه سپاه پاسداران مطرح شد.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی با «تشکر» از فرماندهان سپاه برای توضیح درباره ماجرای سقوط هواپیما بر پیگیری و تلاش برای پیشگیری این گونه حوادث تاکید کرد. ‎

مجتبی ذوالنور، رئيس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، هم پیش از این گفته بود که شلیک موشک برای سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی «خطای ناگزیر» بوده است.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر تلویزیون اوکراین یک فایل صوتی مربوط به یکی از پروازهای نزدیک به هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده در نزدیکی تهران منتشر کرد که به گفته رئیس‌جمهوری اوکراین، محتوای این فایل نشان می‌دهد «مقام‌های ایران از ابتدا از شلیک موشک خبر داشتند.»

ولودیمیر زلینسکی با تأکید چندباره بر بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیما «در کی‌یف» گفته بود برای ما «بسیار مهم است» که این جعبه‌ها به اوکراین منتقل شود.

منابع: بلومبرگ و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ