به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۲۴، ۱۳۹۸

اردوغان: در صورت حمله نظامیان اسد را در تمام سوریه هدف می‌گیریم

پس از حمله نیروهای سوریه به سربازان ترکیه در ادلب، رجب طیب اردوغان ضمن تهدید دو باره اسد گفت که سراسر خاک سوریه برای نظامیان سوری ناامن خواهد شد. اردوغان و پوتین تلفنی در باره افزایش تنش‌ها در این منطقه گفت‌وگو کردند.

ترکیه و روسیه در باره ایجاد منطقه عاری از تنش در استان ادلب به توافق رسیده بودند اما با پیشرفت نیروهای ارتش سوریه در این منطقه، ترکیه نیز نظامیان خود را تقویت کرده و رئیس جمهوری این کشور برای برخورد سخت با نیروهای سوری اعلام آمادگی کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه ۲۳ بهمن (۱۲ فوریه) نظامیان سوری را تهدید کرد که اگر به پیشروی خود در استان ادلب ادامه دهند این نیروها را در سراسر خاک سوریه مورد هدف قرار خواهد داد.

اردوغان که در برابر نمایندگان حزب عدالت و توسعه در آنکارا سخن می‌گفت، تاکید کرد: «اگر سربازان ترکیه در پایگاه‌های دیده‌بانی و در مناطق دیگر کوچکترین آسیبی ببینند، ترکیه از امروز تمام نیروهای این رژیم [سوریه] را در همه مورد حمله قرار خواهد داد.»

اردوغان بار دیگر به دولت اسد تا پایان فوریه (تا حدود دو هفته دیگر) مهلت داد و گفت که "ترکیه مصمم است تا نظامیان سوری تا این تاریخ به پشت مرزهای منطقه عاری از تنش (پشت پایگاه‌های دیده‌بانی ترکیه) بازگرداند".

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد که کشورش نسبت به رویدادهای جدید در ادلب بی‌تفاوت نخواهند ماند و اگر لازم باشد چه به صورت زمینی و چه هوایی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

اردوغان روزهای گذشته نیز دولتمردان سوری را به حمله متقابل تهدبد کرده بود. به این جهت ترکیه در روزهای گذشته نیروهای خود را در استان ادلب به نحو بارزی تقویت کرده است.

پیشرفت نیروهای ارتش سوریه

در هفته‌های اخیر ارتش سوریه عملیات خود علیه شورشیان این کشور در استان ادلب را تشدید کرده است. نظامیان بشار اسد که از سوی ایران و روسیه مورد حمایت می‌شوند هر روز گزارش‌های جدیدی را از پیشرفت‌های خود در این منطقه اعلام می‌کنند. این پیشرفت نگرانی ترکیه را برانگیخته است.

اردوغان که از نظر داخلی تحت فشار قرار دارد در سال‌های گذشته حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار پناهنده سوری را به خاک خود پذیرفته است. اگر تهاجم نیروهای سوریه به این منطقه باعث آوارگی بیشتر سوری‌ها و گریختن آنان به داخل مرزهای ترکیه شود، اوضاع رسیدگی به این پناهندگان در ترکیه سخت‌تر خواهد شد.

ادلب، آخرین سنگر شورشیان سوری

منطقه همجوار ادلب به عنوان آخرین محل استقرار شورشیان سوری شناخته می‌شود. اسد می‌خواهد تمام این منطقه را تحت کنترل دو باره خود درآورد.

به موجب توافق انجام شده میان آنکارا و مسکو در سال ۲۰۱۸ در شهر آستانه در قزاقستان، ترکیه تعدادی از نیروهای خود را در ۱۲ پست‌دیده‌بانی در ادلب مستقر کرده است. ترکیه هم‌چنین از برخی از نیروهای شورشی سوری حمایت می‌کند. با ادامه حمله نیروهای اسد در این منطقه مقامات ترکیه از کشته شدن ۱۴ سرباز ترک و زخمی شدن ۴۵ تن از نظامیان این کشور خبر داده‌اند.

تقویت گسترده نیروهای نظامی ترکیه

شاهدان عینی از اعزام نیروهای جدید ترکیه و ارسال تسلیحات و ادوات نظامی جدید به منطقه خبر داده‌اند. ترکیه در حال تقویت پست‌های دیده‌بانی خود در ادلب با خودروهای زرهی و مهمات و سلاح‌های سنگین است.

بنا به گزارش خبرگزاری ترکیه‌ای "دوغان"، این پایگاه‌ها به تانک و موشک‌انداز مجهز شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم از وارد شدن شش هزار سرباز و ۱۴۰۰ وسیله نقلیه ترکیه به استان ادلب و مناطق اطراف حلب اخباری را منتشر کرده است.

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پوتین

همزمان با تنش‌های فزاینده در منطقه، روسای جمهوری ترکیه و روسیه روز چهارشنبه تلفنی در باره اوضاع سوریه گفت‌وگو کردند.

به گفته کرملین دو طرف خواهان حفظ توافق پیشین خود در باره حل مناقشه در این منطقه هستند. در این خبر همچنین آمده که باید تماس‌های بیشتری میان وزراتخانه‌های خارجه و دفاع دو کشور انجام گیرد. به گفته مقامات کرملین جنبه‌های مختلف و راه‌حل‌های گوناگونی مورد بحث روسای جمهوری دو کشور قرار گرفته است.

خبرگزاری روسی اینترفاکس نیز گزارش داده که مسکو غرب را به ادامه پشتیبانی از شورشیان در غرب متهم کرده است. به گفته نماینده روسیه در دمشق نیروهای سوریه در پیشرفت‌های اخیر توانستند به مقدار زیادی تجهیزات جنگی، سلاح و مهمات شورشیان دست پیدا کنند که برخی از این تجهیزات از تولیدات کشورهای غربی بوده است. به کشور مشخصی در این گزارش اشاره نشده است.

در این میان، سازمان ملل متحد بار دیگر نسب به وقوع فاجعه انسانی در منطقه هشدار داده است. بر اساس این گزارش در پی عملیات هفته‌های اخیر نیروهای دولتی سوریه حدود ۷۰۰ هزار نفر از مردم محلی و ساکنان استان‌های حلب و ادلب آواره شده‌اند. 

دویچه وله