به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، بهمن ۱۹، ۱۳۹۸

واکنش آیت‌الله سیستانی به حمله هواداران صدر به معترضین عراقی

در حالی که در روزهای اخیر طرفداران مقتدی صدر به معترضان ضددولتی در عراق حمله کرده‌ و تعدادی از آن‌ها را کشته‌اند، آیت‌الله علی سیستانی، مرجع پرنفوذ شیعه، «حملات و تجاوزات از سوی هر گروه» را محکوم و با خانواده قربانیان ابزار همدردی کرد.
آیت‌الله سیستانی، در پیام هفتگی خود که در نماز جمعه، ۱۸ بهمن‌ماه، در کربلا قرائت شد، اعلام کرد که با وجود «هشدارهای مکرر» او برای «ضرورت پرهیز از خشونت و تعهد به برقراری امنیت تظاهرات»، خشونت‌ها در عراق همچنان ادامه دارد و چهارشنبه گذشته نیز «خون افراد بی‌گناه» به ناحق در نجف ریخته شد.

روز پنج‌شنبه معترضان عراقی اجساد هفت نفر از کشته‌شدگان تظاهرات اخیر در نجف را به خاک سپردند. این افراد، یک روز قبل، در حمله هواداران مقتدی صدر به معترضان ضددولتی کشته شدند.

در پیام این مرجع پرنفوذ شیعه ساکن نجف، آمده است: «مرجعیت دینی هرگونه حمله و تجاوز از سوی هر گروهی که روی دهد را محکوم می‌کند و به خانواده‌هایی که نزدیکان خود را از دست داده‌اند، تسلیت می‌گوید و برای زخمی‌شدگان آرزوی بازیافتن سلامتی دارد.»

با وجود اینکه پلیس عراق متهم است مقابل خشونت هواداران صدر نمی‌ایستد، در پیام سیستانی آمده است: «همانند گذشته که بارها تاکید شده، بار دیگر تاکید می‌کنم که ضروری است نیروهای امنیتی رسمی از وارد شدن به آشوب‌ها و برهم زدن نظم عمومی خودداری کنند.»

او همچنین به نیروهای امنیتی عراق یادآور شد: «وظیفه آن‌ها حفظ امنیت و ثبات و حمایت از معترضان مسالمت‌جو و یافتن متجاوزان و نفوذی‌ها و حفاظت از منافع شهروندان مقابل حملات خرابکاران است و هیچ توجیهی وجود ندارد که در این زمینه از وظایف خود چشم‌پوشی کنند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، از زمانی که مقتدی صدر حمایتش از معترضان عراقی را قطع کرده، آن‌ها بر حمایت آیت‌الله سیستانی از خود تکیه کرده‌اند. با این حال، یک معترض عراقی با ابراز ناامیدی در این زمینه، به رویترز گفت: «نماز جمعه‌های بسیاری درباره این مساله بوده، اما متاسفانه هیچ چیز درست نشده، انگار کسی گوش نمی‌دهد.»



به گزارش الشرق الاوسط، درگیری‌ها میان هواداران مقتدی صدر روحانی شیعه و معترضان عراقی روز گذشته به شهر کربلا منتقل شد، این درگیری‌ها همچون حوادث دو روز گذشته نجف شاهد تیراندازی «کلاه آبی‌ها» به سمت تظاهرکنندگان و به آتش کشیدن چادرهای معترضان بود.


کشیده شدن این درگیری‌ها به کربلا و پیش از آنها بغداد، نشان داد که برخی در تلاش برای پایان دادن به اعتراضات مردمی ادامه‌دار چندماه گذشته هستند.

در همین حال، شهروندان نجف روز گذشته «کشته شدگان کشتار نجف» را تشییع کردند.

شماری از مردم بغداد و تعدادی از استان‌های جنوبی در حمایت از تظاهرات‌کنندگان نجف و محکومیت اقدامات خشونت‌بار استان نجف، دست به تظاهرات زدند و اقدامات خشونت‌بار «کلاه آب‌ها» را محکوم کردند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دانشجویان در شهر دیوانیه در مخالفت با مقتدی صدر و هادی العامری یکی از فرماندهان ارشد «الحشد الشعبی» مورد حمایت ایران دست به تظاهرات زدند.

این خبرگزاری گزارش داد که معترضان نگران هستند تا «سیناریوی نجف» برای آنها تکرار شود.

از سوی دیگر، برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق برای دیدار با مقامات اقلیم کردستان و بررسی تحولات عراق و فرایند تشکیل دولت جدید وارد اربیل شد.

در این میان، برخی از گزارش‌ها از وجود ملاحظات کردها روی امکان تشکیل دولت «مستقل‌ها» منتشر شده‌است.

برهم صالح در این سفر دیدارهایی با مسعود بارزانی رئیس و نیچروان بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان داشته‌است.

همزمان، حمله هواداران صدر به معترضان در نجف محکومیت عراقی و بین‌المللی به همراه داشته‌است.

پس از آنکه میدان الصدرین نجف اشرف صحنه تیراندازی افراد مسلح ناشناس بود که طی آن ۱۱ نفر جان باخته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند، شماری زیادی از تظاهرات‌کنندگان روز گذشته برای بازپس‌گیری این میدان به سمت الصدرین حرکت کردند.

در پی این تحولات و مواضع ضد و نقیض مقتدی صدر رهبر جریان صدر دربارهٔ جنبش مردمی، برخی از منابع از احتمال حصر خانگی و اقامت اجباری صدر در ایران و در دست گرفتن جریان امور عراق توسط ایران به ویژه حمله به معترضان خبر دادند که نزدیکان مقتدی صدر آن را رد کردند.

در این میان، محمد توفیق علاوی نخست‌وزیر جدید عراق، با انتشار توئیتی نسبت به حوادث تظاهرات در استان نجف واکنش نشان داد و از عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر مستعفی عراق خواست تا از تظاهرات کنندگان حمایت کند.

وی همچنین در سخنانی افزود: «اتفاقات تاسف‌بار و دردناک دو روز اخیر، نشانه‌ای خطرناک از رخدادهای کنونی و رخدادهای احتمالی در آینده در کشته و زخمی شدن شهروندان در میدان‌های تظاهرات در استان‌های بغداد، بابل و نجف اشرف به‌شمار می‌رود، این وضعیت به هیچ عنوان قابل قبول نیست، کسانی که در میدان‌های تظاهرات حضور دارند، فرزندان مسالمت‌جو این کشورند که شایان تقدیر و احترام هستند و وظیفه ما، خدمت‌رسانی به آنان و شنیدن صدایشان است نه اینکه این افراد در معرض سرکوب و فشار قرار گیرند.»

نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق ادامه داد: «اقدامات خشونت‌بار مذکور ما را در تنگنا قرار می‌دهد و نمی‌توان در آن هنگام با تداوم وضعیت کنونی جوانان در میدان‌های تظاهرات به مسئولیت سپرده شده ادامه داد، ما تنها برای ساختن آنچه که ویران شده‌است، این مسئولیت مهم ملی را پذیرفتیم و از منظر اخلافی درست نیست که این منصب را عهده‌دار شویم در حالی که فرزندان ملت در معرض اقداماتی قرار می‌گیرند که دل را خون می‌کند».

در ادامه، سفارت آمریکا در بغداد، حمله به تظاهرات‌کنندگان در میدان الصدرین نجف را محکوم و آن را «حمله‌ای وحشیانه» توصیف کرد.

سفارت آمریکا در بغداد با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید «حمله وحشیانه» به تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و کشته و زخمی شدن شماری از آنها، اظهار کرد: «متأسفانه همچنان به گروه‌های مسلح اجازه داده می‌شود حاکمیت قانون در عراق را نقض کنند و بدون هیچ مجازاتی به شهروندان مسالمت‌جو که در چارچوب حق دموکراتیک خود در آزادی بیان از جمله درخواست انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی دست به اعتراض می‌زنند، حمله کنند.»

در ادامه این بیانیه آمده‌است، دولت عراق و نیروهای امنیتی وظیفه دارند به اقدامات زورگویانه و غیرقانونی گروه‌های مذکور پایان دهند، گروه‌هایی که دست به ربایش و ترور فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران می‌زنند و با استفاده از گلوله‌های جنگی به معترضان حمله می‌کنند و خیمه‌ها را در میدان‌های تظاهرات مسالمت‌آمیز به آتش می‌کشند.

از سوی دیگر، جنین هنیس پلاسخارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد اتفاقات شب گذشته نجف و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان را محکوم کرد.

پلاسخارت ضمن محکوم کردن اقدامات خشونت‌بار و خونین شب گذشته نجف، خواستار تضمین حفاظت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز در هر شرایطی شد.

در تحولی دیگر، منبعی امنیتی از ترور شیخ حازم الحلفی از فرماندهان سرایا السلام زیر مجموعه جریان صدر در استان بصره خبر داد.

ابومقتدی الازیرجاوی از دیگر فرماندهان سرایا السلام، شاخه نظامی جریان صدر روز گذشته در استان میسان ترور شده و بر اثر شدت جراحات جان باخته بود.