به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، بهمن ۲۰، ۱۳۹۸

۶ سال زندان برای کنشگر زن ایرانی بخاطر مطالبه استعفای خامنه‌ای

قوه قضایی ایران روز شنبه  ۸  فوریه، نرگس منصوری، یکی از امضا کنندگان بیانیه موسوم به «بیانیه ۱۴تن» در چندماه پیش مبنی بر لزوم استعفای خامنه‌ای و گذار از جمهوری اسلامی را به ۶ سال زندان محکوم کرد. به گفته شبکه ایران اینترنشنال، دادگاه همچنین حكم داد كه او به مدت دو سال از فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی محروم شده است.

با صدور حکم شش سال زندان نرگس منصوری در مجموع 9 تن از کسانی که در خرداد و مرداد سال‌جاری، طی دو بیانیه جداگانه با چهارده امضا، خواهان استعفای خامنه‌ای شدند، در بهمن ماه و همزمان با سالگرد چهل و یکمین استقرار جمهوری اسلامی در ایران، به 87 سال زندان محکوم شدند. این درحالی است که اغلب دیگر امضاکنندگان این دو بیانیه نیز از ماه‌های قبل در بازداشت به سر می‌برند.

در این بیانیه با اشاره به 4 دهه سلطه دینی (ولایت فقیه ) که منجر به نابودی حقوق نیمی از مردم کشور یعنی زنان شده، با تاکید بر این که «تبعیض‌ها و ستم علیه زنان ایران در جمهوری اسلامی، یک آپارتاید جنسیتی تمام عیار است» اعلام کرد: «علیرغم تمام تلاش‌ها و مبارزات مدنی جنبش زنان، هنوز ظلم و ستم و تبعیض علیه زنان در ایران بیداد می‌کند. زنان در جمهوری اسلامی، شهروند درجه دوم محسوب می‌شوند» و از «حق طلاق، حق حضانت فرزند، حق ارث برابر محرومند و حق رهبر شدن و رییس جمهور شدن و وزیر و قاضی شدن را ندارند، حق ورود به استادیوم ورزشی را ندارند و حتی از بدیهی‌ترین حق خود، حق پوشش اختیاری محرومند، حق آواز خواندن و حق رقصیدن ندارند.»

چند روز پس از صدور این بیانیه، سازمان‌های حقوق بشری ایران اظهار داشتند نیروهای امنیتی 3 نفر از 14 فعال را دستگیر كردند. در آن زمان گزارش‌ها تأکید كردند كه فاطمه سپهری، هوریا فرجزاده و نرگس منصوری، دستگیر شده و توسط نیروهای امنیتی به نقاط نامعلوم منتقل شده اند.