به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۱۸، ۱۳۹۹

بیش از ۱۰۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های اصفهان بستری شده اند

 بازگشایی حضوری مدارس تبعات جبران ناپذیری دارد
 وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ۱۶ شهریور، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ۱۹۹۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و ۱۳۹ نفر دیگر نیز جان باخته اند. این در حالیست که خوزستان و هرمزگان در شرایط هشدار جدی قرار دارند و روند ابتلا به کرونا در اصفهان، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و قزوین، صعودی است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ۱۶ شهریور، اعلام کرد: «بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ۱۹۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ٩۰۵ نفر از آنها بستری شده اند و تعداد ۳۷۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ۳۸۶ هزار و ۶۵۸ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۱٣٩ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به  ۲۲ هزار و ۲۹۳ نفر رسیده است».

او در ادامه گفت: «١٣ استان تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند و همچنین ١٥ استان های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند».

سخنگوی وزارت بهداشت در تشریح وضعیت بیماری در استان خوزستان، گفت: «شمار موارد ابتلا و بستری در این استان در اواخر خردادماه به بیشترین میزان خود از زمان شیوع بیماری رسید و متاسفانه این استان طولانی ترین پیک بیماری را در بین استانها تجربه کرد و از نیمه اول تیر ماه شاهد روند کاهشی در موارد ابتلا و بستری روزانه در این استان بودیم اما متاسفانه طی هفته های گذشته تا حدی از شدت این روند کاهشی کاسته شده است؛ به طوری که اکنون سه شهرستان این استان در وضعیت قرمز و سه شهرستان هم در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند». وی افزود که میانگین استفاده از ماسک توسط مردم خوزستان در اماکن عمومی ۵۰ درصد است که به صورتی واضح از میانگین کشوری کمتر است.

نمایندۀ شیراز در مجلس: اصرار بر آموزش حضوری در مدارس تبعات جبران ناپذیری دارد

مجید انصاری سخنگوی مجمع نمایندگان استان فارس، با اشاره به هشدار کارشناسان بهداشتی درباره وضعیت خطرناک کروناویروس در پاییز، گفت: «مسئولان نباید در اجبار به حضور دانش‌آموزان در مدارس سختگیری می‌کردند؛ حتی در روستاهای اطراف شیراز هم رعایت پروتکل های بهداشتی رخ نداده است و دبستان هایی هستند که حتی در پرداخت هزینه مواد ضد عفونی هم در مضیقه قرار دارند».

او با اشاره به اینکه اصرار بر آموزش حضوری دانش‌آموزان می‌تواند در آینده تبعات جبران ناپذیری داشته باشد، افزود: «اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس و تکیه بر آموزش مجازی تأثیر بسیار بیشتری بر سلامت دانش‌آموزان دارد».

جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس نیز با انتقاد از حضور دانش‌آموزان در مدارس در شرایط همه‌گیری کروناویروس گفت: «متأسفانه آقای رئیس‌جمهور در حالیکه خود به خاطر کروناویروس به مجلس نمی‌آید و آیین بازگشایی مدارس را هم از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌کند، اصرار دارد که دانش‌آموزان به شکل حضوری در کلاس‌های درس حاضر شوند».

وی افزود: «هیچ اتفاقی نمی‌افتاد اگر مدارس با یک ماه تأخیر بازگشایی می‌شد و دانش‌آموزان یک ماه دیرتر به صورت حضوری در مدرسه حاضر می‌شدند». این در حالیست که پروتکل‌های بهداشتی در مدارس بسیاری به ویژه در روستاها رعایت نشده و هیچ ماده ضدعفونی برای دانش‌آموزان در این مدارس وجود ندارد.

شمار جان باختگان کرونا در البرز به مرز ۱۰۰۰ نفر رسید

دکتر محمد فتحی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی البرز، با بیان اینکه در حال حاضر ۳۹۳ نفر در بیمارستان‌های استان به خاطر کرونا بستری هستند، گفت: « ۱۰۸ نفر از این بیماران بدحال هستند».

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: از دیروز تا امروز ۱۶  شهریور، تعداد ۶۰ بیمار با علائم کووید- ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده‌اند».

وی افزود: «مجموع کل  موارد بستری از ابتدای شیوع کرونا تا به امروز در استان البرز، ۱۵ هزار و ۷۷۶ نفر  بوده که از این تعداد  ۱۵ هزار و ۲۳۴ نفر مورد قطعی مثبت  و بستری بوده‌اند».

او در ادامه گفت: «در ۲۴ساعت گذشته، تعداد ۴۵۱ نفر بیمار کرونایی سرپایی به مراکز درمانی و بهداشتی  استان مراجعه کرده اند که ۶۰ مورد در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند» .

او با اشاره به اینکه تعداد  ۹۳ بیمار بستری شده، جوان و پایین تر از سن ۵۰ هستند تصریح کرد : «تعداد بیماران بستری شده بد حال در ۲۴ ساعته گذشته به ۱۰۸ نفر رسیده و متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۸ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان این بیماری  در استان به ۹۷۵ نفر رسیده است». 

افزایش موارد ابتلا و کمبود تخت های بیمارستانی در کهگیلویه و بویراحمد

پرویز یزدان پناه رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد، از افزایش شمار مبتلایان و کمبود تخت های بیمارستانی در این استان خبر داد. او در نشست ستاد استانی کرونا گفت: «در حال حاضر ۲٧۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۱۷ بیمار کرونایی قطعی و ۲٣ بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند».

وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی تعداد مبتلایان نسبت به هفته گذشته، گفت: «دیروز ۲۸۰ نمونه داشتیم که نزدیک به ۴۰ درصد از نمونه ها مثبت بود». او بیشترین تعداد مبتلایان را مربوط به شهرستان های بویراحمد، گچساران، کهگیلویه، دنا و لنده دانست.

وی تصریح کرد: «برای مبتلایان به کرونا در استان، ابتدا تعداد ۲۵۰ تخت بیمارستانی را در نظر گرفته بودیم که هم اکنون با توجه به روند افزایشی ۲۸۰ تخت بیمارستانی در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد و اگر روند افزایشی به همین صورت باشد،علاوه بر کمبود در تخت های ICU با کمبود تخت های عادی نیز مواجه خواهیم شد».

وی خاطر نشان کرد: «تعداد کل فوتی های استان به ۸۸نفر رسیده است و میزان بروز بیماری در استان، دو برابر میانگین کشوری می باشد».

او در ادامه گفت: «چهار شهرستان بویراحمد، کهگیلیویه، گچساران و چرام در وضعیت قرمز قرار دارند و میزان بروز بیماری در شهرستان دنا نسبت به سابر شهرستان‌ها روند افزایشی دارد».

بیش از ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های اصفهان بستری شده اند

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به اینکه شرایط شیوع ویروس کرونا در استان اصفهان همچنان صعودی است، اعلام کرد: «هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های اصفهان بستری هستند و شمار بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت های ویژه (آی سی یو) نیز افزایش یافته و به بیش از ۲۰۰ بیمار رسیده که باعث نگرانی است».

او با بیان اینکه اصفهان از نظر شیوع ویروس کرونا در شرایط بدتری در مقایسه با اسفند قرار گرفته، گفت: « اصلاً شرایط خوبی نداریم و اگر مردم توجه جدی مثل اوایل اپیدمی کرونا نداشته باشند، ممکن است پاییز بسیار سختی در پیش داشته باشیم».

وی افزود: «دکتر سید محمود نوریان جراح مغز و اعصاب بیمارستان آیت الله کاشانی و احمدطالبی پرستار بیمارستان های فیض و آیت الله کاشانی، روز جمعه در اثر ابتلا به کرونا، جان خود را از دست داده اند». وی با اشاره به اینکه دکتر نوریان سومین پزشک مدافع سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که بر اثر ابتلا به کرونا فوت می کند، خاطرنشان کرد: «پیش از این دکتر سعید حقیقی و دکتر سید محمد موسوی از پزشکان مدافع سلامت اصفهان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند».

۸۰درصد شهرستان‌های بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند؛ دانش‌آموزان آسیب‌پذیرترین قشر در انتشار و ابتلا به کرونا هستند

سعید کشمیری دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر، گفت: بر اساس شیوه‌نامه‌های جهانی، در شرایط کرونایی نخستین مکانی که تعطیل و آخرین جایی که بازگشایی می‌شود مدارس است. وی با اشاره به اینکه دانش آموزان، آسیب پذیرترین قشر در انتشار و ابتلا به ویروس کرونا هستند، گفت: «دانش آموزان می توانند ناقل ویروس کرونا به اعضای خانوادۀ خود به ویژه افراد میانسال و سالمند باشند».

او با بیان اینکه در حال حاضر، ۲۷۴ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند، گفت: «در ۲۴ ساعت گذشته، ۵۵ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری‌ شده‌اند».

رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه هم‌اکنون ۵۱ مورد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند، افزود: «از این تعداد در حال حاضر، ۲۲ مورد از آنها با کمک دستگاه نفس می‌کشند».

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد شهرستان های استان بوشهر در وضعیت قرمز و هشدار هستند، خاطرنشان کرد: «متأسفانه ۴ نفر از همشهریان در شبانه روز گذشته فوت شده‌اند که تست کرونای همه آنها امروز مثبت اعلام‌شده است و در رده سنی ۳۴ تا ۷۱ سال قرار داشتند».

هرمزگان در وضعیت هشدار جدی قرار دارد

دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، گفت: در حال حاضر هرمزگان در حالت تهدید و هشدار جدی قرار دارد؛ خصوصا که در حال حاضر بحث بازگشایی مدارس مطرح است که یک دغدغه خاطر بسیار شدید برای ما، نظام آموزشی کشور و در نهایت برای خانواده ها است».

وی افزود: «در مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورا، برخی از هیئت هایی که در حاشیه شهرها قرار داشتند به دلیل عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی، مورد تذکر قرار گرفتند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، با اشاره به آماده باش بخش های کووید- ۱۹ در بیمارستان های این استان، گفت: «اگر درصد استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری فیزیکی در زمستان امسال توسط مردم به خوبی رعایت شود، می توانیم با وجود آنفلوآنزا مشکلات کمتری داشته باشیم».

بیش از ۳۰۰ نفر در بیمارستان های قزوین بستری هستند

پیمان نامدار سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: «در شبانه روز گذشته، ۳۷ مورد جدید ابتلا به کرونا داشتیم که در بیمارستان‌های استان بستری شده اند و با این حساب، تعداد بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های استان بستری هستند، به ۳۰۶ نفر رسیده است».

وی افزود: «در حال حاضر تعداد بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان‌های استان بستری هستند به ۳۰۶ نفر رسیده است که از این تعداد ۵۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر هستند».

او در ادامه گفت: «متأسفانه در ۲۴ ساعت گذشته، ۵ نفر از شهروندان به علت علائم قطعی کرونا جان خود را از دست داده اند».

وی افزود: «در حال حاضر قزوین و تاکستان در وضعیت قرمز، بوئین زهرا و آبیک در وضعیت نارنجی و هشدار و البرز و آوج هم در وضعیت زرد قرار دارند.»

ایلام در وضعیت هشدار کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به ۸۶۳۹ نفر خبر داد.

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در ایلام، اعلام کرد: «طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ۳۵ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است». وی افزود: «مجموع جان باختگان ناشی از کرونا در استان ایلام تاکنون ۲۱۹ نفر بوده است».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: «از ۱۱ شهرستان استان، ۲ شهرستان ایوان و دره شهر در وضعیت قرمز، چهار شهرستان ایلام، آبدانان، دهلران و مهران در وضعیت هشدار(نارنجی)، ۲ شهرستان چرداول و سیروان زرد و ۲ شهرستان هلیلان و ملکشاهی سفید هستند».

بیش از ۱۰ هزار نفر در استان مرکزی به کرونا مبتلا شده اند

سیدمحمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: «تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا از زمان شیوع این ویروس تاکنون در استان مرکزی، به ۱۰۳۳۸ نفر رسیده است».

بر اساس اعلام علوم پزشکی اراک، بر مبنای آخرین نتایج آزمایشگاهی در مورد ویروس کرونا در استان مرکزی، ۱۲۶ مورد جدید ابتلا شناسایی شده که ۱۴ مورد این بیماران در بیمارستان ها بستری شده و تحت مراقبت قرار دارند و خدمات تخصصی درمانی را دریافت می کنند».

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: «تعداد ۱۱۲ مورد از بیماران جدید که شناسایی شده اند نیز به صورت سرپایی بوده اند که تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه شده اند».

وی افزود: «طبق آخرین آمار، متاسفانه چهار مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان مرکزی گزارش شده است که بر این اساس، تعداد فوتی ها در اثر ابتلا به این ویروس، ۴۰۸ نفر است».

ابتلای ۱۸۶ نفر از اعضای کادر درمان مهاباد در آذربایجان غربی به کرونا

امیر بهزاد مدیر شبکۀ بهداشت و درمان مهاباد گفت: «از ابتدای شیوع کرونا تا کنون، ۱۸۶ نفر از اعضای کادر درمان این شهرستان به کرونا مبتلا شده اند».

وی با بیان اینکه وضعیت این شهرستان در این بیماری هم‌اکنون در حالت هشدار قرار دارد، ادامه داد: «تاکنون ۲۷۰۲ نفر در مهاباد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن هستند.»

وی از احتمال وقوع موج بعدی شیوع کرونا در ماه‌های مهر و آبان خبر داد و گفت: «همپوشانی بیماری آنفلوانزا و کرونا در اوایل پاییز، آمار بیماران و تعداد پذیرش مراجعه‌کنندگان را افزایش می‌دهد که نیاز است از هم‌اکنون برای آن برنامه‌ریزی مخصوص انجام دهیم».

رادیو بین المللی فرانسه