به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، شهریور ۲۲، ۱۳۹۹

سازمان حقوق بشر ایران:

  اعدام نوید افکاری اقدامی جنایتکارانه است


سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۲ شهریور ۱۳۹۹: نوید افکاری، یکی از متهمان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ که به اتهام «مباشرت در قتل» به قصاص نفس و برای اتهام «محاربه» از سوی دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود، صبح امروز اعدام شد. او تا روز اجرای حکم، اتهام‌ها را قویا رد کرد و با استناد به شواهد ثبت‌شده، از شکنجه‌ی خود برای اعتراف اجباری سخن گفت.

سازمان حقوق بشر ایران اجرای حکم اعدام نوید افکاری را اقدامی جنایتکارانه می‌داند و خواستار واکنش شدید جامعه در محکومیت این اقدام است. محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «اعدام نوید افکاری هم براساس قوانین بین‌المللی و هم براساس قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی یک جنایت محسوب می‌شود و مسئولیت این جنایت بیش از هرکس بر عهده رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه ای، و رییس قوه قضائیه، ابراهیم رئیسی، است. نوید در یک پروسه دادرسی ناعادلانه و براساس اعترافات زیر شکنجه به اعدام محکوم شده بود. قاضی صادر کننده حکم، شکنجه‌گران نوید، تمامی کسانی که در ارتکاب این جنایت نقش داشتند، در کنار صداوسیمای جمهوری اسلامی برای پخش سناریوی دروغین، باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند.»

نوید افکاری تنها ۲۷ سال داشت. او مجرد، متولد ۱۳۷۲ و کارگر گچ‌کاری بود که ورزش کشتی را نیز به طور حرفه‌ای دنبال می‌کرد و به گفته نزدیکانش، چند مدال در مسابقات داخلی آورده بود.

نوید افکاری به اتهام مباشرت در قتل یک مامور حفاظت آبفای شیراز به نام حسن ترکمان که در جریان اعتراض‌های مرداد ۱۳۹۷ شیراز برای مقابله با معترضان اعزام شده بود، به قصاص محکوم و برادر او وحید افکاری به اتهام معاونت در قتل، در شعبه یکم دادگاه کیفری یک استان فارس به ۲۵ سال حبس محکوم شد. این دو برادر در دادگاه‌ گفته بودند که تمام اعتراف‌های آن‌ها دروغین بوده و زیر شکنجه اخذ شده است.