همه هواپیماها برای حمل و نقل واکسن مناسب نیستند و انتقال واکسن به محدوده دمایی ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد نیاز دارد. برخی از داروها نیز به دمای انجماد نیاز دارند و این موضوع بسیاری از هواپیماها را از رده حمل و نقل خارج میکند.
براساس گزارش انجمن بینالمللی صنعت هوایی، حمل واکسن کرونا در سراسر جهان به زودی به "بزرگترین چالش حمل و نقل" تبدیل میشود.
به گزارش عصر ایران، انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (International Air Transport Association) اعلام کرده که برای انتقال واکسن کرونا در سطح جهانی به 8 هزار بوئینگ 747 نیاز است.
در حال حاضر هیچ واکسن تائید شده کووید-19 در سطح جهان وجود ندارد اما انجمن بینالمللی حملونقل هوایی موسوم به IATA که با خطوط هوایی، فرودگاهها، بدنه سازمانهای سلامت و شرکتهای داروئی جهان در ارتباط است بر روی یک طرح حمل و نقل هوایی کار میکند.
برای حمل واکسن کرونا به محدوده دمایی 2 تا 8 درجه سانتیگراد نیاز است/ عکس: GETTY IMAGES
8 هزار هواپیما برای توزیع واکسن کرونا
در برنامه توزیع این سازمان فرض شده که هر فرد تنها به یک دوز از واکسن نیاز دارد.
"الکساندر دو جونیاک" مدیراجرایی انجمن بینالمللی حملونقل هوایی در این باره گفت: انتقال و تحویل سریع، ایمن و درست واکسن کووید-19 رسالت و ماموریت صنعت حمل و نقل هوایی در قرن جاری است و این اتفاق بدون برنامهریزی دقیق و پیشرفته رخ نخواهد افتاد.
بیبیسی نوشت: در حالیکه شرکتهای هواپیمایی پس از شیوع ویروس کرونا و در زمان بحرانی رکود ناشی از قرنطینه و بسته شدن مرزها روی انتقال و تحویل بار تمرکز کردهاند، حمل و نقل واکسنها به مراتب پیچیدهتر میشود.
از طرفی همه هواپیماها برای حمل و نقل واکسن مناسب نیستند و انتقال واکسن به محدوده دمایی 2 تا 8 درجه سانتیگراد نیاز دارد. برخی از داروها نیز به دمای انجماد نیاز دارند و این موضوع بسیاری از هواپیماها را از رده حمل و نقل خارج میکند.
"گلین هیوز" رئیس بخش انتقال بار در بدنه صنعت هوایی میگوید: ما تمامی روشهای انتقال (دارو) را به خوبی میشناسیم. آنچه باید انجام دهیم مقیاسگذاری داروها و برآورد اندازه مورد نیاز برای آنها است.
وی افزود: پروازها به مناطق خاصی از جهان از جمله جنوب شرقی آسیا ضروری است زیرا این کشورها فاقد توانایی لازم برای تولید واکسن هستند.
بنا بر اعلام انجمن بینالمللی حملونقل هوایی، توزیع واکسن در سراسر آفریقا با توجه به کمبود ظرفیت حمل بار، وسعت منطقه و پیچیدگی در گذرگاه های مرزی "غیرممکن" است.
عکس حمل بار در فضای داخلی هواپیما در دوران شیوع کرونا/ عکس: AIRASIA
8 هزار هواپیما برای توزیع واکسن کرونا
حمل و نقل این واکسنها "تقریبا به دقت نظامی" احتیاج دارد و نیازمند امکانات با کیفیت سرمایشی در شبکه حمل و نقل و اماکن نگهداری و ذخیره واکسن است.
در حال حاضر حضور 140 واکسن در مراحل اولیه تولید قرار دارند حدود 20 واکسن در فاز آزمایش بالینی روی گروههایی از مردم تست شدهاند.
واکسن دانشگاه آکسفورد که در مرحله پیشرفته آزمایش است به دلیل بد شدن حال یکی از داوطلبان واکسینه شده، روند تحقیقات خود را به طور موقت متوقف کرده است.
انجمن بینالمللی حملونقل هوایی از دولتها خواسته تا برنامهریزیهای دقیق را برای اطمینان از آمادگی کامل صنعت حمل و نقل و توزیع درست واکسن آغاز کنند.
در کنار برنامهریزیهای حمل و نقل اطمینان از دمای کنترل شده و امنیت واکسن نیز مسئله مهمی است.
انجمن بینالمللی حملونقل هوایی اعلام کرد: واکسنها کالاهای با ارزش و پرطرفداری هستند و باید اقدامات لازم برای ممانعت از سرقت، اعمال نفوذ دیگران در حین جابهجایی و ایمنی حمل و نقل فراهم شود.