به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، شهریور ۱۸، ۱۳۹۹

خامنه‌ای چاپ کاریکاتور پیامبر در شارلی ابدو را «جرم بزرگ» دانست

کاریکاتور محمد بر جلد مجله شارلی ابدو؛ ۱۰۰ ضربه شلاق، اگر از خنده غش نکنی 
 آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه، ۱۸ شهریور، در پیامی به چاپ دوباره کاریکاتورهای پیامبر اسلام در مجله طنز فرانسوی، شارلی ابدو، واکنش نشان داد. او در پیام خود این امر را «جرم بزرگ» خواند و مسئله محکوم نکردن آن از سوی سیاستمداران فرانسوی به خاطر آزادی بیان را «کاملاً مردود و غلط» دانست.

علی خامنه‌ای گفت که از نظر او سیاستمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمانان «دشمنی دارند» و «ملّت‌های مسلمان به‌ویژه کشورهای غرب آسیا ... باید هرگز» این امر را فراموش نکنند.

شارلی ابدو، مجله طنز فرانسوی که سال ۲۰۱۵ به خاطر چاپ کاریکاتورهای پیامبر اسلام مورد حمله اسلام‌گرایان تندرو قرار گرفت روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، در سالگرد حمله مرگبار به خود دوباره این کاریکاتورها را با تیتر «تاریخ را نمی‌توان بازنویسی یا پاک کرد» چاپ کرد.

محاکمه ۱۳ نفر از حمله‌کنندگان به دفتر این نشریه روز چهارشنبه ۱۲ شهریور آغاز شد.

حمله مرگبار به دفتر شارلی ابدو آغازگر موجی از حملات تروریستی اسلامگرایان به اهداف گوناگونی در سراسر اروپا بود. در حوادث سال ۲۰۱۵ در مجوع ۱۷ نفر از جمله ۱۲ عضو تحریریه این مجله و سه تن از مهاجمان کشته شدند.

کاریکاتورهای پیامبر اسلام که در شماره اخیر مجله شارلی ابدو منتشر شد اولین بار در سال ۲۰۰۶ توسط یک روزنامه دانمارکی به نام «یولاندس پوستن» چاپ شده بودند.

رادیو فردا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شارلی اِبدو (به فرانسوی: Charlie Hebdo) به معنای «هفته‌نامه شارلی»، مجلهٔ فکاهی چپ‌گرای فرانسوی است که چهارشنبه‌ها منتشر می‌شود. درونمایه این مجله لحنی انتقادی دارد و خط مشی اعلام شده آن ضد نژادپرستی و ضد مذهبی است.[۳] نگارش های این مجله شامل نقد و تمسخر کاتولیک فرانسه، یهودیت در فرانسه، اسلام در فرانسه، سیاست و حتی فرهنگ عامه فرانسه می‌شود.
(ویکی پدیا)