به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۳، ۱۴۰۰

لوموند : اصابت موشک سوری در خاک اسرائیل نوعی نگرانی در این کشور برانگیخته است

  

ارتش اسرائیل اصابت یک موشک سوری در نزدیکی نیروگاه اتمی این کشور در صحرای نگب را تصادفی خوانده است. دفاع ضدهوایی سوریه سحرگاه امروز پنجشنبه هواپیماهای اسرائیلی را حین عملیات آنها علیه اهداف نظامی در خاک سوریه هدف گرفت و در این بین یک موشک زمین به هوای سوریه پس از عبور از دفاع ضدهوایی اسرائیل در نزدیک نیروگاه اتمی دیمونا در صحرای نگب به زمین اصابت کرد. به گفتۀ ارتش اسرائیل انفجار این موشک در صحرای نگب تصادفی بوده و هدف آن نیروگاه اتمی اسرائیل نبوده است.

گزارشگران روزنامۀ لوموند در اسرائیل و ایران نوشته‌اند که با این حال این حادثه نوعی نگرانی در اسرائیل را باعث شده است، زیرا این حادثه دو هفته پس از انفجار در تأسیسات اتمی نطنز روی داده است. انفجار نطنز که به اسرائیل نسبت داده شد و مقامات اسرائیل نیز بعضاً به طور غیرمستقیم مسئولیت آن را برعهده گرفتند نگرانی از اقدام‌های تلافی‌جویانۀ حکومت ایران را باعث شد به ویژه اینکه رژیم اسلامی ایران که نقش پدرخواندۀ حکومت اسد را برعهده دارد بدون مانعی در سوریه حضور و فعالیت نظامی دارد و سال‌هاست می‌کوشد که کنترل سامانه‌های موشک‌های سوریه را علیه اسرائیل در دست بگیرد و سال‌هاست که اسرائیل نیز با بمباران‌های منظم خود مانع تهران از انجام این کار می‌شود.

لوموند یادآور شده است که شنبه گذشته روزنامۀ "کیهان" چاپ تهران با انتشار مقاله ای به قلم سعدالله زارعی پیشنهاد کرده بود که حکومت ایران به تلافی انفجار اخیر در تأسیسات اتمی نطنز رآکتور اتمی اسرائیل در دیمونا را هدف حمله قرار بدهد. لوموند یادآوری کرده است که صدای سعدالله زارعی در دستگاه حکومتی ایران به هیچ‌وجه حاشیه‌ای نیست، شماری از مقالات سعدالله زارعی در سایت اینترنتی رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، منتشر می‌شوند.

لوموند در ادامه افزوده است که چنین مواضعی در جراید حکومتی ایران نادر نیستند و این اولین بار نیست که موشک‌های دفاعی سوریه در پاسخ به حملات هوایی اسرائیل به طرز خطرناکی در منطقه سرگردان می‌شوند. لوموند یادآوری می‌کند که دو نمونه از این موشک‌ها در سال ٢٠١٨ به خاک اسرائیل اصابت کردند، یک نمونه در اردن و یک نمونۀ دیگر در شمال قبرس منفجر شدند. در اثر اصابت یکی از همین موشک‌ها در سال ٢٠١٨ یک هواپیمای تجسسی روسیه در منطقۀ لاذقیه منهدم شد. در همان سال یک هواپیمای "اف ١٦" نیروی هوایی ارتش اسرائیل نیز هدف یکی از همین موشک‌ها قرار گرفت. در تابستان گذشته ارتش اسرائیل با همکاری آمریکا یک سامانۀ موشکی رهیاب به نام "آرو ٢" را با موفقیت آزمایش کرد.      

رادیو بین المللی فرانسه