به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۳۰، ۱۴۰۰

وضعیت بحرانی کرونا در ایران:

 مرگ ۴۰۵ نفر در یک روز؛ تلفات روزانۀ کرونا در تهران به بیش از ۱۳٠ نفر رسیده است
وزارت بهداشت ایران، روز یکشنبه ٢۹ فروردین اعلام کرد که بیش از ۲۱ هزار نفر در شبانه روز گذشته به کرونا مبتلا شده و ۴۰۵ نفر جان باخته اند. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز گفت که تلفات روزانۀ کرونا در تهران به بیش از ۱۳٠ نفر در روز رسیده است. این در حالیست که علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، با اشاره به تمدید محدودیت ها تا پایان هفته، پیش بینی کرد که آمار بستری های کرونا به ۶۰ هزار نفر برسد.

 عضو شورای شهر تهران: اسامی دریافت کنندگان واکسن کرونا اعلام شود
حجت نظری عضو شورای شهر تهران، در تذکری خواستار تامین سریع واکسن برای مردم شد و بر ضرورت اعلام اسامی دریافت کنندگان واکسن به شکل شفاف تاکید کرد. وی اظهار داشت: «روزانه ده‌ها تن از مردم به شیوه‌های مختلف نگرانی خود را پیرامون واکسن ابراز کرده و من به عنوان نماینده آنان نمی‌توانم نسبت به انتقال صدای‌ آنها به افراد دارای مسئولیت سکوت کنم». وی تأکید کرد: «همچنان بسیار کمتر از یک درصد جمعیت کشور از واکسن بهره‌مند شده اند».

او خواستار تسریع واکسناسیون آتش‌نشانان، رانندگان تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی، کارمندان مترو و میادین میوه و تره بار شد و «شفافیت در تزریق واکسن» را مطالبه ای جدی دانست. وی از سعید نمکی وزیر بهداشت، خواست که «دراین روزها به جای برزبان آوردن جملاتی که بیشتر نمک بر زخم مردم می‌پاشد تمرکز خود را بر تهیه و تامین واکسن معطوف کرده و امور دیگر را به فرصت مناسب واگذار کند».

وی سوء استفاده از سهمیۀ واکسن کرونای پاکبانان در آبادان را شرم آور دانست و گفت: « لازم است برای جلوگیری از تکرار چنین مواردی وزارت بهداشت حتماً لیست اسامی افراد دریافت کننده واکسن اعم از کارکنانی که با پیگیری شهرداری تهران اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند را در سامانه‌ای به اطلاع مردم برساند».

علیرضا رئیسی: آمار بستری های کرونا به ۶۰ هزار نفر خواهد رسید

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت، روز یکشنبه تصریح کرد: «در قله پیک قبلی یعنی در اوج پیک سوم، نهایتا ۲۳ هزار نفر بستری داشتیم، در حالیکه اکنون هنوز که به اوج پیک چهارم نرسیده‌ایم و ۴۳ هزار بستری داریم. پیش‌بینی می‌کنیم آمار بستری‌ها به حدود ۶۰ هزار نفر برسد.»

وی افزود: «با توجه به این شرایط، تمدید محدودیت‌ها تا پایان هفته ادامه خواهد داشت و روز پنجشنبه تصمیم گیری‌های جدید اتخاذ خواهد شد. پیش‌بینی ما این است که حدود دو هفته دیگر به قله یا پیک نهایی موج چهارم برسیم. البته تفاوت این است که حتی اگر به پیک برسیم و روند ثابت شده یا نزولی شود، فعلاً از وضعیت قرمز خارج نخواهیم شد».

وی ادامه داد: «میزان رعایت پروتکل‌ها در شهرهای قرمز و نارنجی هنوز به حد مطلوب نرسیده و هنوز خیلی از استان‌ها و شهرها به اندازه ۳۰ تا ۴۰ درصد پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. در شش استان ۷۱ درصد کل نقض ترددها صورت گرفته است که شامل استان‌های اصفهان، البرز، همدان، مازنداران، فارس و آذربایجان شرقی می‌شود». وی افزود: «حدود ۲۱ هزار نفر افرادی بودند که با نقض قرنطینه به سفر رفته‌اند و ۶۶ درصد افراد ترددهای شبانه را نقض کرده‌اند که تهران در صدر این موضوع قرار گرفته است».

رئیس شورای شهر تهران: تلفات روزانۀ کرونا در تهران به بیش از ۱۳٠ نفر در روز رسیده است

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، روز یکشنبه ٢۹ فروردین، از افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در تهران ابراز نگرانی کرد و گفت: «این روند از بازگشت به شرایط وخیم پاییز گذشته خبر می دهد». وی افزود: «آمار قربانیان روزانۀ کرونا در تهران به ۱۳۰ نفر رسیده است». این در حالیست که او پیش از این، در روز ۲۲ فروردین، گفته بود مرگ و میر ناشی از کرونا در پایتخت به ۷۰ نفر در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه «محدودیت های دیرهنگام ایجاد شده نیز تاکنون تاثیرگذار نبوده است»، افزود: «از مسئولان مدیریت شهری انتظار داریم مسئله واکسیناسیون پرسنل صف مقدم شهرداری تهران که بدون تعطیلی و وقفه در حال خدمت رسانی و در معرض ابتلا به کرونا هستند را پیگیری کنند».

وی ادامه داد: پاکبانان، کارگران میادین میوه وتره بار، کارکنان شهروند و پرسنل بخش سلامت شهرداری بصورت جدی در معرض ابتلا به کرونا هستند و با توجه به موافقت رییس جمهور با تامین واکسن توسط دستگاه های عمومی و خصوصی، شرکت شهر سالم می تواند در این حوزه ورود کرده و کارکنان پرخطر را دراولویت واکسیناسیون قرار دهند».

کیانوش جهانپور: پولی شدن واکسن کرونا صحت ندارد

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز یکشنبه ۲۹ فروردین، واکسیناسیون کرونا در قالب پرداخت هزینه و خارج از نوبت را تکذیب کرد و گفت: «هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود، توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید۱۹ بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد».

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون پولی کرونا در کشور صحت ندارد، گفت: «وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی تحت هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن را که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد را تکذیب می‌کند».

این در حالیست که حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه «تهران ما سلامت» رادیو تهران، گفته بود: «واکسن رایگان فعلاً تنها برای گروه‌های در معرض خطر است که شمار آنها حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود. در صورت واردات واکسن با ارز نیمایی، شهروندانی که در اولویت تزریق نیستند می‌توانند برای تهیه واکسن کرونا از داروخانه ها ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بپردازند».

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: شمار مبتلایان ۵ برابر شده است

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، روز یکشنبه، با اشاره به وضعیت مراجعۀ مبتلایان کرونا، بیان کرد: «نسبت به قبل از عید، تعداد مراجعه‌های کرونایی ما بالای ۵ برابر شده است که در بین اینها همه گروه سنی از کودک تا بزرگسال وجود دارد.» او افزود: «تخت‌های بیمارستان پر است، یک سری بیمارستان برای مراجعه‌های کرونایی اضافه می‌شوند، ولی به هر حال تخت کم است و این را خود وزارت بهداشت هم اعلام کرده است».

وی با انتقاد از محدودیت های کرونایی اعمال شده، گفت: «همه چیز بر افزایش این مراجعه‌ها اثر دارد، وقتی رستوران‌ها باز است، تردد برای سفرها آزاد است، مردم هم مبتلا می‌شوند. اینها که اصلا محدودیتی نبوده است، همه چیز بدتر شده و خیابان‌ها شلوغ وتمام پارک‌ها همه باز است، در واقع همه جا باز است و محدودیتی نداریم.»

وی تأکید کرد: «تا الان متوجه شدیم که هر موج حدود دو ماه طول می‌کشد، حال اگر بتوانیم یک مقدار محدودیت ایجاد کنیم تا فشار موج گرفته و پیک آن کم‌تر شود، کمک کننده خواهد بود، اما اگر همینطوری پیش رود، ما در دو ماه یا سه ماه با همین فشار باید جلو برویم».

وضعیت نگران کنندۀ کرونا در ۲٠ استان؛ شدت سرایت ویروس جدید کرونا ۱٠ برابر است

به گزارش رسانه های ایران، بررسی‌های تخصصی کارشناسان به این نکته اشاره دارد که قدرت سرایت نوع جهش‌یافته ویروس کرونا نسبت به ابتدای همه‌گیری، به‌میزان ١۰ تا ۳٠ برابر است.در حالیکه شیوع کرونا در تمام استان‌های کشور روندی صعودی را در پیش گرفته است و می‌تازد، روند صعود بیماری در بیش از ٢۰ استان کشور به طور نگران کننده‌ای شدت بیشتری به خود گرفته و ظرفیت بیمارستان‌ها در این استان ها اشباع شده است.

افزایش نگران‌کنندۀ روند بستری در استان های ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری، مازندران، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، گیلان، سمنان، خوزستان، البرز، قزوین، اردبیل، زنجان، قم، کرمانشاه، آذربایجان غربی، فارس، آذربایجان شرقی و اصفهان،  تداوم یافته و موارد فوت نیز افزایش را نشان می‌دهد. همچنین میزان بروز موارد بستری و مرگ و میر از متوسط کشور بیشتر شده است. رتبه استان ایلام از نظر بروز موارد بیماری رتبه اول کشور است.

اشغال صد در صدی تخت های آی سی یو در خوزستان

دکتر فرهاد سلطانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز یکشنبه، با اشاره به اشغال صددرصدی تخت‌های ICU اختصاص داده شده به بیماران مبتلا به کرونا، گفت: ۸۲ بیمار اینتوبه بدحال در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند.

ویبا اشاره به روند صعودی ابتلا و بستری، وضعیت خوزستان را بحرانی دانست و تصریح کرد: «در حال حاضر بیش از  ۲۰۰۰ هزار بیمار در بیمارستان‌های خوزستان بستری هستند که ۱۵۷۰ بیمار در بخش‌های عادی و حدود ۴۳۰ بیمار در بخش‌های مرقبت ویژه تحت نظر هستند.»
بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۳۸۹ هزار و ۲۶۶ نفر دُوز اول واکسن کرونا و ۱۲۷ هزار و ۵۹۴ نفر نیز دُوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۵۱۶ هزار و ۸۶۰ دوُز رسیده است.

همچنین از دیروز تا امروز ۲۹ فروردین و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱ هزار و ۶۴۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ٣٠۹۲ نفر از آنها بستری شدند.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۲۳۷ هزار و ۸۹ نفر رسیده است. همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۰۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۶ هزار و ۷۳۲ نفر رسیده است.

در حال حاضر، ۴۷۶۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید بیماری و در بخش های مراقبت های ویژۀ بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تا کنون ۱۴ میلیون و ۳۸۶ هزار و ۴۲۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۲۵۷ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

رادیو بین المللی فرانسه