به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۳۱، ۱۴۰۰

موج چهارم کرونا در ایران؛

 ساخت سردخانه‌های جدید و تاخیر در تدفین
با افزایش آمار مرگ ناشی از کرونا، مقام‌های ایران از ساخت "سردخانه‌های بیشتر در بهشت زهرا" و "احتمال تاخیر در تدفین جان‌باختگان" خبر می‌دهند. همزمان پیش‌بینی می‌شود دستکم تا دو هفته آینده روند صعودی ابتلا و مرگ ادامه یابد. به گفته رضا کرمی محمدی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران، "تقریبا یک سوم فوتی‌هایی که روزانه اعلام می‌شود، متعلق به تهران و حومه است و وضعیت خوبی حاکم نیست.. در صورت بدتر شدن شرایط کرونایی ظرفیت سردخانه‌ها احتمالا دیگر کفایت متوفی‌ها را نمی‌کند".

همزمان اورژانس ۱۱۵ تهران برای جذب داوطلب فراخوان داده است.

در روزهای نخست امسال ویروس جهش‌یافته کرونا ابتدا در جنوب غربی ایران و استان خوزستان شیوع پبدا کرد و بعد بسرعت سراسر کشور را فرا گرفت و وضعیت اغلب شهرها قرمز یا نارنجی شد.

دولت ایران از ۲۱ فروردین تعطیلی عمومی اعلام کرد اما منتقدان می‌گویند سختگیری و نظارت لازم برای اعمال محدودیت و قرنطینه صورت نپذیرفته است.

امروز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از دولت خواست "در بحث کنترل، قرنطینه و اجرای محدودیت‌ها کوشا باشد."


تشکیل 'کمیته ترخیص'
نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اشاره به "حجم مراجعات" به خبرگزاری ایسنا گفت در تهران نزدیک به ۱۰۰ بیمارستان درگیر بیماران کرونا هستند و تمام تخت‌های آی سی یو هم پر شده است.

او می‌گوید در برخی بیمارستان‌ها، ۱۰۰ درصد بیماران به کووید-۱۹ مبتلایند. مقامات بیمارستانی در ایران می‌گویند شمار مراجعان بیشتر از موج‌های قبلی است.

بنابر گزارش‌ها، در تهران بیماران غیراورژانس پذیرش نمی‌شوند و جراحی‌های غیرضروری متوقف شده‌اند.

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران همچنین گفت به عنوان تنها راهکار کاهش شمار بیماران، کمیته ترخیص بیمارستانی تشکیل شده است:

"کمیته‌های ترخیص بیمارستانی را فعال کردیم. پزشکان بیشتر بیماران را بررسی می‌کنند. معمولا دوسوم از بیماران‌مان بدحال نیستند. در بین این افراد با دستورالعملی که به بیمارستان‌ها ابلاغ کردیم، بیمارانی که به درمان‌های تزریقی نیاز دارند و حال عمومی خوبی هم دارند، ترخیص می‌شوند و روزانه به بیمارستان مراجعه کرده و داروها را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند. به این ترتیب خوشبختانه کلینیک‌های سرپایی تخصصی در بیمارستان‌ها راه افتاده و بیماران به این مراکز مراجعه کرده، دارو را دریافت می‌کنند و به منزل بازمی‌گردند".

انتقاد مردم از دولت، انتقاد دولت از مردم
علی ربیعی سخنگوی دولت امروز در تازه‌ترین نشست خود گفت: "بررسی‌ها نشان می‌دهند دو عامل در شکل‌گیری موج چهارم کرونا موثر بوده است، یک عامل ویروس جهش‌یافته جدید است. با قدرت سرایت بالا و با پیشروی مهلک در بدن بیمار که قبل از عید نوروز وارد ایران شده است".

"عامل دیگر، عدم رعایت پروتکل‌ها است. تجربه در ایران نشان می‌دهد زمانی که نرخ مرگ و میر پایین می‌آید مردم احساس آسودگی خاطر می‌کنند و از رعایت پروتکل های بهداشتی غفلت می‌کنند".

دولت در موج‌های قبلی نیز از شهروندان به خاطر رعایت نکردن پروتکل‌ها انتقاد کرده بود اما منتقدان می‌گویند دولت در ایام نوروز قوانین محکمی برای کنترل رفت و آمدها وضع نکرده بود.

در همین حال، شماری از کارشناسان بهداشت و شهروندان با اشاره به سرعت کند واکسیناسیون، از نحوه توزیع، واردات و تزریق واکسن در ایران انتقاد کرده‌اند.

تا دیروز کمتر از یک درصد مردم ایران واکسینه شده بودند. دولت منشا این مشکل را خارجی می‌داند و به تحریم‌ها و همچنین انحصار واکسن در دست کشورهای قدرتمند اشاره می‌کند.

وزیر بهداشت دیروز از واردات یک میلیون دوز واکسن و تزریق آن در چند روز آینده خبر داد.

دیروز ۳۰۱ شهرستان ایران در وضعیت قرمز، ۹۵ شهرستان نارنجی، ۴۵ شهرستان زرد و تنها ۷ شهرستان آبی بودند.

بی بی سی