به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۸، ۱۴۰۰

دبیر شورای امنیت ملی اوکراین:

سپاه عمدا هواپیمای مسافربری را سرنگون کرد


به گفته یک مقام ارشد امنیتی اوکراین، سپاه پاسداران پرواز ۷۵۲ این کشور را عمدا سرنگون کرده است. او به نقل از علی شمخانی گفته جمهوری اسلامی می‌خواسته با این کارجلوی «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا» را بگیرد.

او به نقل از علی شمخانی گفته جمهوری اسلامی می‌خواسته با این کارجلوی «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا» را بگیرد.
 اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین در گفت‌وگویی با روزنامه کانادایی "گلوب‌ اند میل" گفته است، شلیک سپاه پاسداران ایران به هواپیمای مسافربری اوکراین "عمدی بوده است."

او به ملاقاتش با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در تهران اشاره کرده و به نقل از علی شمخانی گفته است که سپاه به این هواپیما شلیک کرد تا از «افزایش تنش منطقه‌ای بین ایران و آمریکا جلوگیری کند».

روز ۱۸ دی سال ۹۸ (هشتم ژانویه ۲۰۲۰) پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین با ۱۷۶سرنشین به فاصله چند دقیقه پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و همه سرنشینان آن جان باختند.

حکومت ایران بعد از سه روز پنهان کردن این اقدام، علت این اقدام را "خطای انسانی" خواند. 

وزارت امور خارجه اوکراین ایران را متهم به "دستکاری در اطلاعات مربوط به حمله موشکی" سپاه به این هواپیما کرده و افزوده است که ایران در گزارش نهایی مربوط به انهدام هواپیمای مسافربری تناقض‌گویی کرده است.

دویچه وله فارسی