به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۰

معاون پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل: در مقابل ایران جهت را گم کرده‌ایم

 
یائیر گولان، معاون پیشین ستاد کل ارتش و نمایندۀ کنونی پارلمان اسرائیل 
یائیر گولان، معاون پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل و نمایندۀ کنونی پارلمان، در گفتگویی با روزنامۀ فرانسوی لوموند از یک توافق اتمی جدید با ایران طرفداری می‌کند. او معتقد است که بنیامین نتانیاهو از پروندۀ اتمی ایران فقط در جهت منافع سیاسی خود بهره می‌برد و فراتر از عملیات خرابکاری در ایران، سیاست راهبردی مشخصی تعریف نشده است.

به نوشتۀ روزنامۀ لوموند، ژنرال یائیر گولان هنگامی که معاونت ستاد ارتش را بر عهده داشت، در سکوت خود با بنیامین نتانیاهو و سیاست‌های وی در قبال پروندۀ اتمی ایران مخالف بود. وی در سال ۲٠۱۷ از مقام خود کنار رفت و از سال ۲٠۱٩ به نمایندگی از سوی حزب "میرِتس" (سوسیالیست) وارد پارلمان اسرائیل شد. وی اینک نیز از مخالفت‌های اسرائیل با دور جدید مذاکرات اتمی انتقاد می‌کند و به لوموند می‌گوید: "وقتی توافقنامه (برجام) امضا شد، ما مقامات عالیرتبۀ ارتش، اطلاعات و موساد جزییات آن را بررسی کردیم و نتیجه گرفتیم که توافقی منطقی است. البته بهترین توافق نبود، ولی به هرحال ما با یک کشورشکست‌خورده (در جنگ) طرف نبودیم. آمریکایی‌ها برای حفظ ائتلاف با سایر امضاکنندگان (روسیه، چین، آلمان، فرانسه، بریتانیا) به ناچار در مواردی امتیازهایی داده بودند. ما نیز معتقد بودیم که باید توافق را بپذیریم و با آمریکا و دیگران در جهت تعریف چارچوب توافق‌های بعدی همکاری کنیم. برجام باعث شد که فشار بر اسرائیل کاهش یابد و ما بتوانیم وقت بیشتری به دست آوریم. و بعد از چند ماه، دیدیم که ایرانی‌ها به تعهدات خود عمل کرده‌اند".

مخالفت‌های نتانیاهو
یائیر گولان می‌گوید که بعد از امضای توافق هسته‌ای، اکثر مقامات نظامی و همچنین تامیر پاردو، رئیس وقت موساد، معتقد بودند که برجام به نفع اسرائیل است، "اما نتانیاهو بر مخالفت خود پافشاری می‌کرد. ولی این کار به چه درد می‌خورد؟ توافقنامه امضا شده بود"...

البته یائیر گولان باور دارد که "ایرانی‌ها وقتی به نفع‌شان باشد در تقلب کردن تردید نمی‌کنند" و بنابراین بازرسی‌ها از تأسیسات اتمی باید به خوبی انجام گیرد. او می‌افزاید: "برای این کار نیاز به اطلاعات خوب داریم تا مطمئن باشیم که طرح‌های پنهانی در کار نیست. در عین حال باید همیشه انتظار نقض توافق‌ها را داشته باشیم و بنابراین باید ظرفیت‌های نظامی خود را آماده نگاه داریم. ولی به هرحال برجام برنامۀ اتمی ایران را در مرحلۀ ابتدایی نگاه داشته بود و این، از هر نوع اقدام دیگری که ما از اوایل سال‌های ۲٠٠٠ امتحان کردیم، بهتر بود".

لویی اَمبِر، فرستادۀ لوموند به بیت‌المقدس، در بارۀ افشاگری جنجالی اسرائیل از مدارک اتمی ایران می‌پرسد و یائیر گولان در پاسخ تأکید می‌کند که به دست آوردن آن مدارک "موفقیت بزرگی بود"، هرچند که اطلاعات چندان تازه‌ای حاصل نشد. گولان می‌گوید: "نتانیاهو با این کار نمایشی به راه انداخت که از نظر سیاسی برایش منفعت داشت".

به گفتۀ یائیر گولان اکثر اسرائیلی‌ها  چیزی از برنامۀ اتمی ایران نمی‌دانند. ولی این موضوع برای سیاسیون دستاویز بسیار خوبی است "چون هر کار بخواهند با آن می‌کنند". گولان می‌گوید: "من فکر می‌کنم اگر برنامۀ اتمی ایران با یک توافق متوقف شود، از نظر سیاسی برای نتانیاهو وحشتناک خواهد بود"،  زیرا نتانیاهو با تکرار این تهدید که "کسانی مثل نازی‌ها می‌خواهند ما را نابود کنند"، و با تأکید بر این نکته که "فقط او قادر است ما را از این آیندۀ هولناک برهاند، همه را با هم متحد می‌کند"...

سیاست فشار حداکثری آمریکا
یائیر گولان گوشزد می‌کند که هرچند ناآرامی‌های ایران در سال ۲٠۱٨ با زور سرکوب شد، ولی "با اینحال رژیم باثبات به نظر می‌آید". او می‌افزاید: "حالا ایرانی‌ها سانتریفیوژهای مدرن را به کار انداخته و غنی‌سازی را شتاب داده‌اند. بنابراین من نمی‌فهمم چطور می‌توان ادعا کرد که با خروج آمریکا از برجام موفقیتی به دست آورده‌ایم".

گولان معتقد است که برجام در مورد فعالیت‌های موشکی ایران و مداخلاتش در منطقه دارای نقائصی بوده و غربی‌ها باید در این زمینه‌ها با ایران مذاکره کنند. او همچنین معتقد است که اسرائیل باید در مورد "گزینۀ نظامی" با آمریکا گفتگو کند. گولان می‌گوید: "من صلح‌طلب ساده‌لوح نیستم، اما معتقدم در مقابل هر چالشی باید از دیپلماسی، از اقتصاد و از فشار نظامی به طور هم‌زمان استفاده کرد".

خرابکاری‌های اسرائیل
یائیر گولان در پاسخ به پرسش لوموند در بارۀ خرابکاری‌هایی که به اسرائیل نسبت داده می‌شود می‌گوید: "در آسیب زدن به زیرساخت‌های ایران، می‌توان کارهای شگفت کرد. حتی می‌شود در عرصۀ سایبری و یا کشتن متخصصان ایرانی شاهکار کرد. اما این نوع اقدامات فقط روند پروژه‌ها را کند می‌کند. البته باید انتظار داشت که حتی بعد از یک توافق جدید، فعالیت‌های پنهانی (اتمی) باز هم در ایران ادامه داشته باشد. طبعاً ما نیز باید  در قبال همۀ آن فعالیت‌هایی که در توافقنامه گنجانده نشده، آزادی عمل داشته باشیم. قاعدۀ بازی چنین است"...

روزنامۀ لوموند می‌پرسد که فراتر از این نوع عملیات، آیا اسرائیل در قبال ایران سیاستی هم دارد؟ یائیر گولان پاسخ می‌دهد که "سیاست ما تا سال ۲٠۱٩ روشن و تعریف‌شده بود. اما از دومین انتخابات پارلمانی به بعد، ما جهت را گم کردیم" (اسرائیل طی دو سال اخیر، چهار انتخابات داشته).

به گفتۀ یائیر گولان، نتانیاهو تنها فرد تصمیم‌گیرنده در سیاست‌ خارجی و امنیتی است. او از یوسی کوهن، رئیس موساد و همچنین آویو کوخاوی رئیس ستاد مشترک حرف‌شنوی دارد، ولی بنی گانتس وزیر دفاع از نظر نتانیاهو یک رقیب سیاسی است و نه همکار. بدین ترتیب نتانیاهو همراه با یک گروه کوچک به تصمیم‌گیری می‌پردازند. اما به گفتۀ گولان این تصمیم‌ها تماماً متأثر از سیاست داخلی و مسائل قضایی است (اشاره به پرونده‌های فساد نتانیاهو و روند محاکمۀ وی).

یائیر گولان ابراز امیدواری می‌کند که اسرائیل در روند مذاکرات جدید وین، اسباب زحمت آمریکا نشود. او تأکید می‌کند که اسرائیل باید در هرصورت در جهت منافع آمریکا عمل کند و نه در جهت خلاف آن.

رادیو بین المللی فرانسه