به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۰۳، ۱۴۰۰

فعالان مدنی می‌گویند جان محمد نوری‌زاد 'در خطر است'

 

سازمان گزارشگران بدون مرز و شماری از کشنگران مدنی ایران درباره سلامت و جان محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی مخالف حکومت ایران هشدار داده‌اند.

دختر این فعال سیاسی و همینطور خودش در مطالبی جداگانه خبر داده‌اند که در زندان "به اجبار" و "بدون اطلاع" از محتویات مواد دارویی "هشت بار" به او آمپول تزریق کرده‌اند.

خانواده آقای نوریزاد همچنین تایید کرده‌اند که او در نامه‌ای از بیمارستان لقمان از "بی‌هوشی‌های مکرر" خود خبر داده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای درباره آقای نوری‌زاد گفته "جانش در خطر است."

شماری از فعالان مدنی و حقوق بشر از جمله نرگس محمدی، شهناز اکملی، جعفر پناهی، ابوالفضل قدیانی و عبدالفتاح سلطانی در نامه‌ای با هشدار درباره وضعیت "خطرناک" آقای نوری‌زاد خواستار آزادی او برای ادامه معالجه شده‌اند.

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی هم در تلگرام خود نوشته است "آقای نوری‌زاد تا کنون چندین بار اعلام کرده که علاوه بر اعتصاب دارو، هفته‌ای یک زخم نیز بر پیکر خود وارد می‌کند تا جنازه‌اش را روی دست حکومت بگذارد."

احمد زیدآبادی نوشته است: " آنطور که من متوجه شده‌ام، آنچه محمد نوری‌زاد را به این نقطه از خشم و عصبانیت رسانده، زندانی شدن شخص خودش نیست بلکه اجرای حکم سه سال و نیم زندان فرزندش علی است که در فشافویه در حال حبس کشیدن است. نوری‌زاد حکم فرزندش را که به اتهام شرکت در اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی محکوم شده است، خارج از همۀ چارچوب‌ها و قواعد یک 'نزاع سیاسی ' می‌داند و تن دادن به آن را خلاف اصول خاص خود تلقی می‌کند."

توضیح ویدئو،

اظهار نگرانی از وضعیت محمد نوری‌زاد در زندان

شب گذشته سه شنبه اول اردیبهشت شمار زیادی از کاربران توییتر برای حمایت از او توییت کردند.

محمد نوری‌زاد، مستندساز، یکی از ۱۴ امضا کننده نامه به آیت‌الله علی خامنه‌ای است که در آن خواستار استعفای رهبر ایران شده بودند. درخواست‌کنندگان استعفای آقای خامنه‌ای معروف به گروه ۱۴ بازداشت و بعضی از آنها به حبس‌های طولانی محکوم شدند.

فاطمه ملکی، همسر آقای نوری‌زاد که سال گذشته خبر داد او در زندان رگ دستش را زده است، می‌گوید به همسرش گفته شده تا پایان انتخابات ساکت باشد و سخن نگوید.

مهرماه سال گذشته علی نوری‌زاد، پسر آقای نوری‌زاد هم به خاطر شرکت در تجمع اعتراض به شلیک سپاه به هواپیمای مسافری اوکراین برای گذراندن دوره سه سال و نیم زندان به زندان تهران بزرگ یا فشافویه منتقل شد.

محمدحسین آقاسی، وکیل خانواده نوری‌زاد گفته بود که مقام‌های امنیتی به او وعده داده بودند که در زندان اوین کنار پدرش باشد اما او را به فشافویه منتقل کردند.

آقای نوری‌زاد بعد از انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ نامه‌های انتقادی تندی به رهبر ایران نوشته و به رغم تهدید و زندان سکوت نکرده است.

فاطمه ملکی همسر او در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی درباره احتمال خودکشی در زندان هشدار داده و به نقل از آقای نوری‌زاد گفته بود: "این تنها صدایی است که برای من باقی مانده و تنها وسیله و حربه‌ای که دارم جانم است که باید بدهم تا صدای زندانیان سیاسی شنیده شود."

توضیح ویدئو،

زنان خواهان استعفای آیت‌الله خامنه‌ای؛ یک به یک بازداشت می‌شوند