به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اردیبهشت ۱۰، ۱۴۰۰

بازار تهران و تبریز یک هفته دیگر تعطیل می‌مانند

 
اتاق اصناف تهران از تمدید تعطیلی بازار بزرگ و اصناف شغلی مختلف خبر داد. ادامه تعطیلی بازار تهران برای چهارمین هفته متوالی زیان اقتصادی سنگینی به کسبه زده است. در بازار تبریز نیز کرکره‌ها تا یک هفته دیگر بالا نخواهند رفت.

رئیس اتاق اصناف تهران از تمدید تعطیلی بازار تهران برای یک هفته دیگر خبر داد و گفت: «صاحبان گروه بزرگی از اصناف و مشاغل از شنبه ١١ تا جمعه ١٧ اردیبهشت همچنان اجازه فعالیت ندارند.»

به دلیل محدودیت های کرونایی در شهرهایی که وضعیت قرمز و نارنجی دارند، تنها اصناف گروه یک امکان فعالیت دارند؛ گروهی که شامل سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، خواربارفروشی‌ها، فروشگاه‌های لوازم یدکی و خشکشوئی‌ها می‌شود.

رئیس اتاق اصناف تهران به مسئله ورشکستگی اصناف در گروه‌های دیگر شغلی اشاره کرده و به خبرگزاری ایسنا  گفته است: «بسته بودن واحدهای صنفی و در عین حال فعالیت بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی با توجه به شرایط اقتصادی سخت کنونی، منطقی به نظر نمی‌رسد و بارها این موضوع را به استاندار تهران و ستاد ملی کرونا اعلام کرده‌ایم.»

ادامه تعطیلی بازار تبریز

شهر تبریز همچنان در وضعیت کرونایی قرمز قرار دارد. بهروز مهدوی، فرماندار تبریز گفته است که بازار این شهر نیز یک هفته دیگر تعطیل خواهد ماند و محدودیت‌های شدید کرونایی در تبریز تمدید شده‌اند.

فرماندار تبریز هم به مشکل اقتصادی کسبه اشاره کرده و گفته است: «با این‌که می‌دانیم تعطیلی‌ها به اقتصاد بازاریان و اصناف ضربات شدید وارد کرده ولی چاره ای جز این کار وجود ندارد.»

در شهر تبریز هم فعالیت‌های گروه دو، سه و چهار اجازه فعالیت ندارند. گروه دو شامل اصنافی نظیر طلا فروشی، پوشاک، بنگاه‌های املاک می‌شود و گروه سه دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های‌علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و سایر آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی را در برمی‌گیرد.

گروه چهار شامل فعالیت‌هایی مانند برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، باشگاه‌های ورزشی برای ورزش‌هایی مانند کشتی و کاراته و جودو، مدارس شبانه‌روزی، قهوه‌خانه‌ها و چایخانه‌ها، باغ وحش،  و مراکز تفریحی دیگر می‌شود.

طبق دستورالعمل‌ها، فعالیت اغذیه فروشی‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها فقط به صورت بیرون‌بر مجاز است.

دویچه وله فارسی