به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اردیبهشت ۰۸، ۱۴۰۰

مصاحبه ی ناصر اعتمادی، رادیو بین المللی فرانسه با مناشه امیر، سردبیر رادیو پیام اسرائیل

 مناشه امیر : فایل صوتی ظریف را سپاه پاسداران منتشر کرده 
ظریف می‌خواهد به آمریکا مهاجرت کند
مناشه امیر : در حال حاضر دو گروه در دنیا خواستار بن بست مذاکرات برجامی هستند : یکی سپاه پاسداران و دیگری دولت اسرائیل. اما، من تردیدی ندارم که فایل صوتی ظریف را سپاه پاسداران و جناح تندروی رژیم اسلامی ایران منتشر کرده برای به بن بست کشاندن مذاکرات وین. ظریف از دو سه ماه پیش در تماس با دو دانشگاه آمریکایی خواستار آن شده که او را به عنوان مدرس تاریخ دیپلماسی ایران بپذیرند. او قصد دارد به همراه خانواده اش ایران را به قصد آمریکا ترک کند.
در حالی که مقامات ارشد اسرائیل و آمریکا نخستین دور نشست امنیتی خود را دربارۀ ایران به موازات مذاکرات وین یا احیای برجام آغاز کرده‌اند، حسن روحانی امروز بار دیگر گفت که فایل صوتی محمد جواد ظریف را -  که به یک جنجال بزرگ سیاسی تبدیل شده - جهت ضربه زدن به مذاکرات جاری وین دزدیدند و پخش کردند.
منظور حسن روحانی دقیقاً چیست یا کیست؟ آیا اظهارات محمدجواد ظریف در فایل صوتی منتشر شدۀ او گویای نوعی آگاهی در درون حکومت اسلامی ایران از ضعف و بی‌اعتباری فزایندۀ سپاه پاسداران، یعنی مهمترین رکن قدرت مذهبی در این کشور، است؟
مناشه امیر، سردبیر رادیو پیام اسرائیل، در پاسخ به این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگر از جمله گفته است :     
"در حال حاضر دو گروه در دنیا خواستار بن بست مذاکرات برجامی هستند : یکی سپاه پاسداران و دیگری دولت اسرائیل. اما، من تردیدی ندارم – و نشانه‌ها در تأئید این نظر کم نیست – که فایل صوتی محمدجواد ظریف را سپاه پاسداران و جناح تندروی رژیم اسلامی ایران منتشر و با این اقدام دو هدف را دنبال کرده اند : اول : از دور خارج کردن محمدجواد ظریف و دوم : وارد آوردن ضربۀ جدید به حسن روحانی. هدف نهایی از این اقدام علاوه بر به بن بست کشاندن مذاکرات وین، رساندن ایالات متحد آمریکا به این نتیجه است که مذاکره با ایران بی فایده است.

 https://www.youtube.com/watch?v=IAEcQg1lqRI

البته تصریح می‌کنم که اسرائیل از منظر اطلاعاتی و توانایی‌های سایبری قدرت ربودن این فایل را دارد و چنین کاری برای هکرهای اسرائیلی بسیار ساده است. اما، با توجه به شیوه‌هایی که در افشاگری و انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف به کار گرفته شده، من تردید ندارم که انتشار این فایل صوتی کار سپاه پاسداران و جناح تندروی جمهوری اسلامی بوده است."

مناشه امیر در جای دیگری از سخنان خود می‌افزاید : "ظریف و حسن روحانی خوب می‌دانند که در ایران امروز قدرت در دست سپاه پاسداران است. آنان می‌دانند که بیان سخنانی از جنس آنچه محمدجواد ظریف دربارۀ نقش سپاه پاسداران در قدرت ایران و تصمیم‌گیری‌های آن در منطقه گفته، در درجۀ اول خود آنان را به خطر می‌اندازد. ما در رادیو پیام اسرائیل امروز گزارشی را به نقل از منابع موثق در داخل کشور منتشر کردیم مبنی بر این که محمدجواد ظریف از دو سه ماه پیش در تماس با دو دانشگاه آمریکایی خواستار آن شده که او را به عنوان استاد و مدرس تاریخ دیپلماسی ایران بپذیرند و در نظر دارد در پایان دورۀ ریاست جمهوری حسن روحانی به همراه خانواده اش ایران را ترک و به ایالات متحد آمریکا مهاجرت کند. اگر این خبر درست باشد - که به نظر ما منبع خبر موثق است – آقای ظریف خواسته است به آمریکایی‌ها این پیام را بدهد که او در سیاست‌های ضدآمریکایی حکومت ایران نقشی نداشته است و منشاء فتنه (آمریکاستیزی رژیم ایران) سپاه پاسداران و شخص "حاج قاسم" (قاسم سلیمانی) بوده و اظهارات او در فایل صوتی در واقع از چنین "قدیسی" (قاسم سلیمانی) در نظام اسلامی ایران تقدس‌زدایی کرده است."
مناشه امیر در جای دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات جاری امنیتی میان اسرائیل و آمریکا دربارۀ برجام گفته است : "هدف اصلی اسرائیل در این مذاکرات این است که آمریکا را از امضای قرارداد جدید با ایران بدون گرفتن امتیاز از این کشور بازدارد و اگر موفق به انجام این کار نشد از آمریکا بخواهد که لااقل توان دفاعی اسرائیل را در حدی قوّی‌تر سازد تا این کشور بتواند در مقابل تهدیدها ایستادگی کند." مناشه امیر می‌افزاید : "اسرائیل صریحاً به آمریکا گفته است که اگر تلاش‌های آمریکا برای مهار برنامه های اتمی و موشکی ایران بی‌ثمر بماند، اسرائیل آماده است به تنهایی دست به عمل بزند. مذاکرات امنیتی جاری میان اسرائیل و آمریکا سرآغاز فعالیت کارگروه مشترکی است که بتواند خواستۀ اسرائیل را تضمین کند و از اقدام نظامی این کشور جلوگیری به عمل آورد."

سردبیر رادیو پیام اسرائیل در پایان با اشاره به آنچه انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه در ایران نامیده می‌شود، گفته است که او به هیچ وجه واژۀ "انتخابات" را برازندۀ آنچه تحت این عنوان در ایران معرفی و شناخته می‌شود، نمی‌داند، چون در جمهوری اسلامی چیزی به نام انتخابات یعنی گزینش حقیقتاً آزاد افراد وجود ندارد. نتیجه از قبل روشن است. تصمیم از قبل گرفته می‌شود که اینبار مثلاً چه کسی بهتر می‌تواند در جهت تأمین منافع جناح تندرو و مسلط حکومت اسلامی عمل کند. مهم این نیست که مردم به که رأی می‌دهند و یا چند نفر در انتخابات شرکت می‌کنند. سرنوشت "انتخابات" آیندۀ ریاست جمهوری ایران از سه چهار ماه پیش تعیین شده است و آن تسلط هر چه بیشتر سپاه پاسداران بر ایران و بر تمام امور کشور است. چنین سناریویی ممکن است تداوم حکومت اسلامی را تضمین کند یا بالعکس بحران‌های آن را تشدید سازد. در این بین آنچه بیش از همه نگران‌کننده‌‌تر است تبدیل شدن ایران به کره شمالی است." یعنی : یک وضعیت اقتصادی فاجعه‌بار در یک بی‌حقی عمومی.

رادیو بین المللی فرانسه