به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۰۴، ۱۴۰۰

کرونا و 'وخامت' وضعیت ۲۵ استان ایران؛

 پروازهای هند و پاکستان لغو شد
 از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران واکسیناسیون فقط ۵۰۰ هزار نفر تکمیل شده
مقام‌های بهداشتی ایران می گویند از ۳۱ استان ۲۵ استان از نظر شیوع کرونا در وضعیت "وخیم" قرار دارند. به گفته مقام‌های ایران استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، لرستان و همدان هفت استانی هستند که بدترین وضعیت را دارند.

مسئولان بهداشتی و پزشکان ایران نگران شیوع احتمالی ویروس جهش یافته کرونا در هند هستند. وزارت بهداشت اعلام کرده که از امشب تمام پروازهای رفت و برگشت میان ایران با هند و پاکستان ممنوع خواهد بود.

دکتر علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته "ویروس جهش یافته هندی به شدت مسری است که میزان تلفات بالایی دارد و گفته می‌شود حتی از ویروس‌های جهش یافته دیگر شدیدتر است. استان‌هایی که در مرز شرقی کشور در همسایگی افغانستان و پاکستان قرار دارند باید مراعات کنند و توصیه شد استانداران تمهیدات لازم را بیندیشند".

در تهران طرح ممنوعیت ترافیکی در مرکز برای یک هفته و با هدف کاهش تراکم در وسائل حمل و نقل عمومی لغو شده و طرح ممنوعیت تردد از ۹ شب تا ۳ صبح که در برخی از شهرها همچون تهران اجرا می شود، در شب‌های قدر برداشته خواهد شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا دو هفته آینده را برای مبارزه با گسترش بیشتر ویروس "حساس" توصیف کرده و گفته و درباره محدودیت امکانات بهداشتی و درمانی هشدار داده است. آقای روحانی گفته است که "خطر ویروس هندی پیش روی ماست".

ایران بیش از دو هفته است که دچار موج چهارم شیوع ویروس کرونا شده است. آمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ در این کشور به بالاتر از ۲۵ هزار نفر در روز رسیده که تقریبا دو برابر بالاترین آمار ثبت شده در سال گذشته است.

آمار مرگ و میر روزانه رشد چشمگیری داشته است و به گزارش وزارت بهداشت ایران در یک روز حتی از ۴۰۰ نفر هم عبور کرد و در مجموع به ۷۰ هزار نفر نزدیک شده است.

دکتر ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت ایران گفته است که شمار واقعی جانباختگان دوبرابر عددی است که روزانه از سوی این وزارت اعلام می شود.

به تازگی اعلام شده است که رکود دفن روزانه در بهشت زهرا گورستان اصلی شهر تهران از زمان تاسیس آن در ۵۰ سال پیش شکسته شده است. تصاویری در رسانه های ایران در روزهای اخیر منتشر شده که نشان می دهد این گورستان در حال تجهیز به قبرهای چهار طبقه جدید است.

از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران به گفته مقام های بهداشتی واکسیناسیون فقط ۵۰۰ هزار نفر تکمیل شده است و ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ نفر دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

دولت ایران تاکنون حدود ۴۲۰ هزار دز از روسیه، ۶۵۰ هزار دز از چین، ۱۲۵ هزار دز از هند و حدود ۷۰۰ هزار دز واکسن آسترازنکا از کره جنوبی وارد ایران کرده است.

مقام های دولتی به تازگی گفته‌اند که مجددا از روسیه واکسن ضدکرونای این کشور را خریده و قرار است ۶۰ میلیون دوز آن تا پایان پاییز سال جاری وارد شود. همچنین قراردادی برای ساخت واکسن روسی در ایران با آن کشور امضا کرده اند.

دو نهاد ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ایران هم می گویند که در حال کار برای ساخت و اکسن و تولید گسترده آن هستند اما حسن روحانی رئیس جمهور ایران به تازگی گفته بود که نمی توان منتظر واکسن داخلی ماند و باید زودتر به واردات آن شدت بخشید.

آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران ورود واکسن ساخت بریتانیا و آمریکا را ممنوع کرده و به گفته مقام های دولتی گفته است که فقط واکسن ایرانی خواهد زد.

بی بی سی  فارسی