به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، فروردین ۲۰، ۱۴۰۰

خانواده‌های کشته‌شدگان آبان ۹۸ 'آزاد شدند'

سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار، از کشته‌های آبان
 هرانا، از رسانه‌های حقوق بشری در ایران، می‌گوید خانواده کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ پس از یک روز آزاد شده‌اند. بیش از ۲۰ نفر از بستگان قربانیان سرکوب اعتراضات و فعالان مدنی در ایران روز چهارشنبه در اصفهان بازداشت شدند. 
آنها در حال بازگشت از سفری به اصفهان بودند.

به گفته منتقدین نه تنها کسی از مقام‌های امنیتی و قضایی ایران پاسخگوی کشتار صدها معترض غیرمسلح در آبان ۹۸ نبوده است، که خانواده‌های آنها در موارد مختلف تحت فشار و آزار نهادهای امنیتی در ایران بوده‌اند و در مواردی حتی اجازه سوگواری نداشته‌اند.

به گفته همین منتقدین، این رویه برخورد دستگاه‌های امنیتی ایران با خانواده‌های دیگر قربانیان خشونت حکومتی در دهه‌های پیش بوده است.

همزمان یکی از نمایندگان مجلس ایران گفته دست وزیر کشور به خون مردم آلوده است، در مقابل معاون وزیر کشور معترضان آبان را "اراذل و اوباش" خوانده و گفته است که "در مسیر مقابله با جریان اراذل و اوباش"، "متاسفانه" شماری از شهروندان و ماموران امنیتی کشته شدند.

اتوبوس حامل خانواده‌های کشته‌شدگان و فعالان مدنی در مسیر بازگشت از آرامگاه سردار اسعد بختیاری در تخت فولاد در جنوب شهر اصفهان متوقف شده و سرنشینان آن بازداشت شدند.

علیقلی‌خان سردار اسعد مشهور به سردار اسعد بختیاری از روسای ایل بختیاری و از سیاستمداران و مشروطه‌خواهان مشهور در دوره قاجار بود.

بر اساس گزارش‌ها نیروهای امنیتی بعد از "محاصره اتوبوس"، سرنشینان آن را بازداشت کردند.

ناهید شیرپیشه و منوچهر بختیاری، مادر و پدر پویا بختیاری جزو بازداشت‌شدگان بودند.

پویا بختیاری یکی از کشته‌شدگان آبان ۹۸ بود که انتشار ویدئویی از او که در آن می‌گفت "من هم پسر کسی هستم" او را به یکی از نمادهای این اعتراضات تبدیل کرد.

سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار، از دیگر قربانیان کشتار آبان ۹۸ و حوریه فرج‌زاده، خواهر شهرام فرج‌زاده از کشته‌شدگان اعتراضات سال ۸۸ از جمله دیگر بازداشت‌شدگان بودند.