به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، فروردین ۲۴، ۱۴۰۰

خرابکاری نظنز؛ 'انفجار سیستم توزیع برق سانترفیوژها را قطع کرد'

"طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده."
 فریدون عباسی دوانی رئیس کمیسیون انرژی مجلس با ارائه جزئیاتی درباره انفجار و خرابکاری در سایت هسته‌ای نظنز گفت انفجار سیستم توزیع برق سانترفیوژها را قطع کرده است. او گفته پیشتر در سال ۱۳۹۱ نیز عملیات مشابهی در سایت هسته‌ای فردو نیز اجرا شده بود.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس به خبرگزاری تسنیم گفت "طراحی دشمن خیلی قشنگ بوده. من علمی به قضیه نگاه می‌کنم. آن‌ها فکر کردند و متخصصان خود را به کار گرفتند و به گونه‌ای انفجار صورت گرفته است که هم آن سیستم توزیع برق آسیب ببیند و هم کابلی که از سوی باطری‌ها می‌آید. به این دلیل که ماشین سانترفیوژ نباید برقش قطع شود".

او با اشاره به نیروگاه نطنز گفت "قسمت توزیع برق و کابلی که از قسمت دیگر می‌آید و مربوط به باطری‌هایی است که اگر برق قطع شود، آن‌ها را قطع کند".

آقای دوانی گفته پست برقی که آسیب دیده "به زیرزمین می‌رود که حدود ۴۰، ۵۰ متر زیر زمین است. آن محل زیرزمین و مستحکم ساخته شده تا حملات هوایی و موشکی نتواند این مکان را از بین ببرد".

روز یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ ایران تایید کرد که "حادثه در شبکه برق" تاسیسات هسته‌ای نطنز "خرابکاری بوده است. ۲۴ ساعت بعد از اعلام خبر، وزارت خارجه ایران گزارش رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی درباره دست داشتن اسرائیل در این حمله را تایید کرد و مانند تمام حملات یک سال گذشته، وعده داد که در "زمان مناسب" انتقام می‌گیرد.

اکنون آقای دوانی می‌گوید این عملیات پیشتر در خرابکاری در سایت هسته‌ای فردو نیز اجرا شده بود.

به گفته آقای دوانی "در ماجرای فردو نیز که در سال ۹۱ رخ داد، برق را از ۴ کیلومتری قم یا ۳۰ کیلومتری فردو قطع کردند. دکل‌ها و کابل‌های برق را با مواد منفجره قطع کردند و نفوذی‌ها در داخل از قسمت‌هایی که دوربین نبوده، آن بخش باطری‌ها را منفجر کردند. یعنی همزمان که برق قطع شد، باطری‌ها را هم قطع کردند".

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، "اقدام علیه مرکز غنی سازی نطنز" را در جریان حادثه‌ای که بامداد دیروز رخ داد، آن را "تروریسم هسته‌ای" خواند.

آقای صالحی گفت که جمهوری اسلامی "حق خود را برای اقدام علیه عاملین و آمرین و مباشرین محفوظ می‌داند."

نخست وزیر اسرائيل در اخیرا در گفته بود که بزرگ‌ترین وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی این کشور مقابله با ایران است.

تیرماه سال گذشته هم انفجاری در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داد که جمهوری اسلامی آن را "خرابکاری" خواند.

بی بی سی  فارسی