به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۰۷، ۱۴۰۰

جان کری : ادعای محمدجواد ظریف کذب محض است

 جان کری، وزیر امور خارجۀ پیشین آمریکا که هم اکنون فرستادۀ ویژه این کشور در خصوص تغییرات اقلیمی است اظهارات اخیراً منتشر شدۀ محمدجواد ظریف را تکذیب کرد که مدعی است برای اولین بار وزیر امور خارجۀ پیشین آمریکا وی را از حملات اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران در سوریه آگاه کرد.

جان کری در صفحۀ توئیتر خود قویاً ادعای محمد جواد ظریف را تکذیب کرد و گفت که "ادعای او کذب محض است" و او چه زمانی که وزیر امور خارجه در دولت اوباما بود و چه بعد از آن هرگز وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران را از حملات اسرائیل به مواضع ایران در سوریه بااطلاع نکرده است.

محمدجواد ظریف در مصاحبۀ طولانی که به تازگی با سعید لیلاز انجام داده ضمن اشاره به سلطۀ سپاه پاسداران بر سیاست‌ها و تصمیم‌های منطقه‌ای و خارجی جمهوری اسلامی ایران، گفت که برای اولین بار جان کری به او اطلاع داد که اسرائیل دست کم دویست بار مواضع سپاه قدس و متحدانش را در سوریه بمباران کرده است.

منابع خبری نیز ادعای ظریف را بی اساس می‌دانند زیرا حملات هوایی اسرائیل علیه سپاه قدس و متحدانش در سوریه همواره در رسانه‌های بین‌المللی انعکاس یافته است. در اظهاراتی مشابه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمریکا گفت که حملات منسوب به اسرائیل علیه مواضع ایران در سوریه به هیچ وجه اخبار سّری نیستند و دولت‌های ذینفع در این حملات همواره در اظهارات و گزارش‌های علنی خود به این حملات به تفصیل پرداخته‌اند.

در پی انتشار اظهارات محمدجواد ظریف، شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا جان کری وزیر امور خارجۀ پیشین این کشور را سرزنش کردند. "دان سالیوان" سناتور جمهوریخواه از آلاسکا گفت که بسیاری جان کری را به خاطر این کار به "خیانت" متهم می‌کنند. "مایک گلیگر" نمایندۀ جمهوری‌خواه از ایالت "ویسکانسین" گفت : "باور کردنی نیست که یک دیپلمات آمریکایی اطلاعات در اختیار مهمترین حامی جهانی تروریسم قرار بدهد."

اگر چه دولت اسرائیل هرگز رسماً مسئولیت حملات هوایی خود را علیه مواضع ایران در سوریه برعهده نگرفته، اما، منظماً گزارش و آمار این حملات را اعلام کرده است. در دسامبر گذشته، ارتش اسرائیل اعلام کرد که در سال گذشتۀ میلادی ٥٠ بار مواضع نظامی را در خاک سوریه بمباران کرده است.
   
رادیو بین المللی فرانسه