به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۰۵، ۱۴۰۰

دیدبان حقوق بشر: عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل نماد یک روز سیاه برای حقوق زنان است

 بنا بر بیانیه‌ دیدبان حقوق بشر، کشورهای مدافع حقوق زنان از جمله فرانسه، آلمان، بریتانیا، سوئیس، لوکزامبورگ، اتریش، نروژ، هلند، فنلاند، استرالیا، کانادا و ایالات متحده آمریکا به ایران رأی داده اند.

علیرغم تبعیض جنسیتی آشکار در نظام جمهوری اسلامی ایران، این کشور روز سه‌شنبه ۲۰ آوریل/ ۳۱ فروردین به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد انتخاب شد. دیدبان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای عضویت ایران در این کمیسیون محکوم کرد و آن را نماد یک روز سیاه برای حقوق زنان و حقوق بشر خواند. این انتخاب همچنین خشم و انتقادات شدید فعالان حقوق زنان و سازمان‌های حقوق بشر را به دنبال داشته است.

یک روز پس از انتشار خبر عضویت ایران در «کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد» که وظیفه‌اش ارتقای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان در سراسر جهان است، دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه ۲۱ آوریل/اول اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای عضویت ایران در این کمیسیون را محکوم کرد.

دیدبان حقوق بشر که بر عملکرد سازمان ملل متحد نظارت می‌کند، عضویت چهار ساله جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را یک روز سیاه برای حقوق زنان و حقوق بشر خواند و این انتخاب را «پوچ» توصیف کرد.

این نهاد از لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد و همچنین سران کشورهای اتحادیه اروپا خواست عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را محکوم کنند. 

هیلل نویر، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر با انتشار توییتی نوشته است: «انتخاب جمهوری اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای برای حمایت از حقوق زنان مانند این است که یک فرد آتش‌افروز را به عنوان مسئول آتش‌نشانی شهر انتخاب کنید».

از سوی دیگر، شماری از فعالان حقوق زنان نیز جمهوری اسلامی ایران را ناقض حقوق زنان خواندند و عضویت این کشور در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را محکوم کردند.

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان  با انتشار چندین توییت به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد اعتراض و این عضویت را اقدامی « سوررئال » توصیف کرده است.

در یکی از توییت‌های مسیح علی‌نژاد آمده است: «رژیمی که با زنان به عنوان شهروندان درجه دو رفتار می‌کند، زنان را به خاطر عدم رعایت حجاب اجباری به زندان می‌اندازد...، رژیمی که به زنان اجازه نمی‌دهد بدون اجازه شوهرشان به خارج از کشور سفر کنند به عضویت کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد انتخاب شده است».

رادیو بین المللی فرانسه