به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۴۰۰

جنجال بر سر خصوصی‌سازی توزیع واکسن کرونا در ایران؛

آیا دولت روحانی در پی کسب درآمد از واکسن کروناست؟

 در ادامه جنجال‌ها بر سر اعطای مجوز به شرکت‌های خصوصی برای واردات واکسن کرونا به ایران، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز شنبه اطمینان داد که «انجام واکسیناسیون همگانی و رایگان بر عهده دولت است و حتما این کار انجام خواهد شد.»


روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «با وجود همه این مشکلات تامین واکسن اولویت اصلی و اول دولت است و به امید خدا با برنامه ریزی هایی که انجام شده، از اواخر اردیبهشت ماه شرایط واکسیناسیون تغییر کرده و وضعیت بهتر خواهد شد. وزارت بهداشت نیز باید سامانه ای را راه اندازی کند که تمام اطلاعات واکسیناسیون بر روی آن در دسترس همگانی باشد.»

همزمان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری ایران در حساب توییتر خود نوشت: «واکسیناسیون همگانی و رایگان اقتضای عدالت در سلامت و مطالبه به حق مردم است . این امر باید با شتاب بیشتری در چارچوب اولویت‌های تعیین شده و به اشکال عادلانه و شفاف انجام شود.»

جهانگیری ادامه داد: «عمل به این سیاست با استفاده از تمام ظرفیت‌های دولتی و غیر دولتی برای واردات و تولید داخل بیش از پیش ضروری است.»

چند روز پیش دولت مجوز واردات واکسن کرونا از سوی شرکت‌های خصوصی را صادر کرد. اما رئیس کمیسیون بهداشت و درمان گفت در چنین شرایط اضطراری نباید واکسن پولی شود.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری موج، در واکنش به اظهارات روحانی مبنی بر اینکه «اگر هر شرکت و موسسه‌ای برای واردات واکسن کوچک‌ترین مشکلی دارد، مستقیماً به دفتر رئیس‌جمهور نامه بنویسد و من مستقیماً مسئله را دنبال می‌کنم و می‌تواند میلیون‌ها دوز واکسن وارد کشور شود»، اظهار داشت: طبق قوانین، متولی سلامت، وزارت بهداشت و درمان است و هر دارو یا واکسنی که وارد می شود باید تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشد لذا هیچ نهاد و ارگان دیگری نمی تواند دارو و یا واکسن را وارد کشور کند.

وی ادامه داد: اگر هر کسی چنین کاری را انجام دهد قطعا خلاف قانون عمل کرده است. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی گفت: در کشوری که ادعا می کنیم باید عدالت در سلامت اتفاق افتد، واردات واکسن را جزء وظایف حاکمیتی دولت می دانیم و دولت باید آنرا وارد کند.

شهریاری با طرح این سوال که چطور دولت نمی تواند واکسن کرونا را وارد کند اما بخش خصوصی می تواند؟! بیان داشت: این مهم بی عدالتی یا بعبارتی یک مسئله اجتماعی را در جامعه رقم خواهد زد و با شعارهایی که ما در جمهوری اسلامی سر می دهیم سازگار نیست.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در چنین وضعیت اضطراری ما موافق  پولی شدن واکسن نیستیم، افزود: اگر این اتفاق بیفتد باید کسانی که پول دارند بروند و واکسن بزنند و کسانی که پول ندارند در صف بمانند تا هر موقع که دولت در توانش بود، واکسن بزنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: دولت خیلی کارها را انجام می دهد که مورد توافق ما نیست، لذا کمیسیون بهداشت برای حل این گونه مسائل از مجاری قابل پیگیری، اقدام می کند.

رادیو بین المللی فرانسه