به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، فروردین ۲۱، ۱۴۰۰

پس از ۹ ماه خودداری سازمان ثبت احوال، «آییل» صاحب شناسنامه شد

 عکسی که پدر آییل از او در حالی که شناسنامه‌اش را در دست دارد منتشر کرده است
سجاد جولانی، ساکن اردبیل، سرانجام از صدور شناسنامه برای دخترش به نام «آییل» پس از گذشت ۹ ماه از زمان تولد او خبر داد. آقای جولانی در صفحه اینستاگرام خود ضمن اعلام این خبر، عکسی از شناسنامه فرزند خود منتشر کرده که در آن تاریخ تولد ۱۴ تیر ۹۹ و تاریخ تنظیم شناسنامه، ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ثبت شده است.

این شهروند ساکن اردبیل در ماه‌های گذشته در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، گفته بود که پس از چندین بار مراجعه به اداره ثبت احوال اردبیل، این اداره به صورت شفاهی به او اعلام کرده که باید نام دیگری را برای دختر خود برگزیند.

آقای جولانی همچنین گفته بود که مقامات این اداره ادعا کرده‌اند که تمامی اسامی ثبت احوال باید به تایید سه تن از اساتید زبان فارسی در تهران برسد.

او در آن ویدئو با انتقاد از آن چه «تمرکزگرایی» و «دیکتاتوری» خوانده، گفته بود که «انتخاب نام برای فرزند حق پدر و مادر است و آن حق این جا سلب شده است.»

در طول ماه‌های گذشته والدین حداقل چهار کودک دیگر نیز در استان‌های ترک‌زبان از ممانعت اداره ثبت احوال برای صدور شناسنامه برای فرزندان‌شان به بهانه «فارسی نبودن» نام انتخابی آن‌ها خبر داده‌اند.

اداره ثبت احوال بر اساس کتابچه اسامی که توسط دولت ایران تهیه شده، فهرستی از نام‌هایی که والدین «مجاز» به انتخاب برای فرزندان خود هستند را معرفی کرده و نام‌هایی که خارج از این فهرست باشد را «غیرمجاز» اعلام می‌کند

در بند ۱ ماده ۷ پیمان‌نامه حقوق کودک مجمع عمومی سازمان ملل متحد آمده است: «تولد کودک بلافاصله پس از به دنیا آمدن ثبت می‌شود و از حقوقی مانند حق داشتن نام، کسب تابعیت و در صورت امکان شناسایی والدین و قرار گرفتن تحت سرپرستی آنها برخوردار است.»

رادیو فردا