به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۳۰، ۱۴۰۰

ابهام و تناقض‌گویی درباره علت مرگ محمدحسین حجازی، جانشین فرمانده سپاه قدس

 
محمد حسین حجازی، معاون سپاه قدس

علت مرگ معاون فرمانده سپاه قدس همچنان در پرده ابهام قرار دارد. از عارضه قلبی، کرونا و همچنین عوارض شیمیایی سخن می‌رود. محمدحسین حجازی از جمله فرمانده سپاه در لبنان و از فرماندهان سپاه قدس در سوریه بوده است.

روابط عمومی سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای علت مرگ محمدحسین حجازی را "عارضه قلبی" اعلام کرده بود. این در حالی است که سخنگوی سپاه تنها یک روز پس از آن، مرگ او را به علت دیگری دانسته است.

خبرگزاری دانشجویی ایران "ایسنا" روز دوشنبه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) به اظهارات رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران درباره علت مرگ محمدحسین حجازی پرداخته است.

سخنگوی سپاه به جلسه کمیسیونی اشاره می‌کند که شب گذشته (یکشنبه ۲۹ فروردین) در بیمارستان بقیه الله برگزار شده است. او گفته است که "عوارض شیمیایی عمده‌ترین دلیل" مرگ او بوده است.

سخنگوی سپاه حجازی را "جانباز شیمیایی" دوران جنگ هشت‌ساله ایران و عراق خوانده و گفته است که او «سال‌ها از این عارضه رنج می‌برد و در مقاطعی هم به همین دلیل به بیمارستان مراجعه می‌کرد.»

گمانه‌زنی‌ها درباره علت مرگ حجازی

در شبکه‌‌های اجتماعی از ابتلای محمدحسین حجازی به کرونا نیز سخن رفته است. گفته شده است که او در اثر عوارض ناشی از این بیماری جان خود را از دست داده است.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران نیز ابتلای حجازی به بیماری کووید-۱۹ را تکذیب نکرده است. او گفته است که معاون سپاه قدس چند ماه پیش مبتلا به ویروس کرونا شده بود، اما پس از آن بهبود یافت.

محمد مهدی همت، فرزند محمد ابراهیم همت، از فرماندهان سپاه که در اسفند سال ۱۳۶۲ در جریان جنگ ایران و عراق کشته شده بود، با انتشار یک پست توییتری در واکنش به اطلاعیه سپاه پاسداران گفته است: «فقط بگویم علت پرکشیدن عارضه قلبی نبوده و نیست.»

محمد مهدی همت حتی از کلمه "شهادت" در ارتباط با مرگ حجازی سخن گفته است. گفته می‌شود که حساب توییتری محمد مهدی همت پس از انتشار این پست به حالت خصوصی درآمده است.

کمیسیون تشکیل شده در بیمارستان بقیة الله نیز با اشاره به "جانباز شیمیایی" بودن حجازی، او را "رسما به عنوان شهید" معرفی کرده است.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه از جمله به نقش محمدحسین حجازی در لبنان و سوریه اشاره کرده و گفته است که او برای اسرائیل "چهره‌ای نام آشنا" بود و اسرائیل سال‌ها "به دنبال ترور" او بوده است.

 دویچه وله فارسی