به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۱۸، ۱۴۰۱

آمریکا جایزه بین‌المللی شجاعت را به زنان و دختران معترض ایرانی اهدا کرد

 

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در این مراسم حضور داشت و گفت، مفتخر است که جایزه بین‌المللی زنان شجاع، «مادلین آلبرایت»، را به زنان و دختران ایرانی اهدا کند


کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در هفدهمین مراسم روز جهانی زن، جایزه شجاعت «مادلین آلبرایت» را به زنان و دختران معترض ایرانی اهدا کردند. این مراسم، چهارشنبه 17 اسفند و با حضور جیل بایدن، بانوی اول آمریکا و آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور در کاخ سفید برگزار شد.

آنتونی بلینکن در این مراسم گفت: «آن‌ها (زنان و دختران ایرانی)، با چالش‌های شگفت‌آوری مواجه می‌شوند... آن‌ها و عزیزانشان در بسیاری از موارد متحمل آزار و خشونت شده و برخی از آن‌ها زندان شده‌اند.»

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در این مراسم حضور داشت و گفت، مفتخر است که جایزه بین‌المللی زنان شجاع، «مادلین آلبرایت»، را به زنان و دختران ایرانی اهدا کند.

او در این زمینه تصریح کرد: «مردم ایران با هدایت زنان خیابان‌ها را با جمعیت مسالمت‌آمیزی پر کردند. آن‌ها قدم در راه زنان شجاع پیش از خود گذاشتند که برای آزادی فداکاری‌های زیادی انجام داده بودند.»

گرینفیلد به واکنش جمهوری اسلامی به این اعتراضات نیز اشاره کرد و گفت: «نباید هرگز فراموش کنیم که رژیم ایران چگونه پاسخ داد: آن‌ها معترضان صلح‌جو را شکنجه کرده‌اند. آن‌ها ده‌ها هزار نفر از مردم را بازداشت کردند. آن‌ها ایرانی‌ها را به شکل بدی مجروح کرده ودر سرکوبی خونین آن‌ها را کشتند.»

او در ادامه افزود: «به تمام زنان و دختران سراسر ایران می‌گویم که بدانید: ما همچنان در مبارزه شما برای "زن، زندگی و آزادی" در کنارتان خواهیم ایستاد.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در توییتی زنان و دختران ایرانی را «تجسم شجاعت» خواند و از اهدای این جایزه به زنان ایرانی استقبال کرد.

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیزدر اظهاراتی شجاعت زنان و دختران ایرانی را «خارق‌العاده» توصیف کرد و گفت، آن‌ها شایسته دریافت این جایزه هستند.

جایزه بین‌المللی وزارت خارجه آمریکا برای زنان و دختران، امسال برای اولین بار در کاخ سفید برگزار شد. این مراسم توسط کاندولیزا رایس، وزیر خارجه دولت جرج بوش در سال 2007 پایه‌گذاری شد.

مادلین آلبرایت اولین وزیر خارجه زن ایالات متحده آمریکا در سال‌های 1997 تا 2001 بود. او سال گذشته در سن 84 سالگی درگذشت.

العربیه