به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، تیر ۱۵، ۱۳۹۳

معاون رييس‌جمهور امريكا گفت كه راه مقابله با تهديد جدي داعش، دولت متحد در عراق است.

مخالفت صريح امريكا با استقلال كردستان 
 جنيفر ساكي


درپي درخواست مسعود بارزاني از پارلمان منطقه كردستان عراق براي آغاز روند اجرايي استقلال اين منطقه، امريكا با رد اين درخواست خواهان مشاركت كردها در دولت آينده عراقپ شد.
پس از آنكه مسعود بارزاني، رييس اقليم كردستان عراق روز پنجشنبه در نشست فوق‌العاده پارلمان اين اقليم شركت كرد و از قانونگذاران كرد خواست تا هرچه سريع‌تر كميته مستقل انتخابات تشكيل داده و قوانين مربوط به برگزاري همه‌‌پرسي براي استقلال كردستان عراق از دولت مركزي را تدوين كنند، اين درخواست بارزاني با واكنش سريع امريكا مواجه شد.

بلافاصله جنيفر ساكي، سخنگوي وزارت خارجه امريكا در كنفرانسي مطبوعاتي حاضر شد و تاكيد كرد كه دولت امريكا خواهان مشاركت كردها در دولت فراگير عراق است و از استقلال كردها حمايت نمي‌كند. ساكي گفت: وزير خارجه امريكا با مسعود بارزاني تماس گرفته و از وي خواسته تا در دولت جديد عراق شركت كند و به وي تاكيد كرده كه اين امر يك ضرورت حياتي است. سخنگوي وزارت خارجه امريكا با بيان اينكه درخواست استقلال در كردستان عراق مساله جديدي نيست، گفت: واشنگتن معتقد است كه عراق متحد قوي‌تر است و از كردها مي‌خواهد كه به نقش استراتژيك خود در مشاركت در روند سياسي عراق ادامه دهند. اظهارات سخنگوي كاخ سفيد در شرايطي مطرح شد كه جو بايدن، معاون رييس‌جمهور امريكا نيز در ديدار با فواد حسين، رييس دفتر بارزاني در كاخ سفيد بر موضع امريكا تاكيد كرد. در بيانيه كاخ سفيد درباره ديدار بايدن و حسين آمده است كه بايدن در اين ديدار بر «اهميت تشكيل دولت تازه متشكل از همه‌ ‌گروه‌ها در عراق» تاكيد كرده است. معاون رييس‌جمهور امريكا گفت كه راه مقابله با تهديد جدي داعش، دولت متحد در عراق است.