به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اردیبهشت ۱۶، ۱۳۹۵

نخست وزیر ترکیه کناره‌گیری می‌کند

احمد داووداوغلو
احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه، تایید کرده است که در کنگره فوق‌العاده‌ حزب که کمتر از سه هفته دیگر برگذار می‌شود، نامزد رهبری نخواهد شد. به این ترتیب دوران نخست وزیری آقای داوود اوغلو نیز به پایان خواهد رسید.
ساعتی پیش از اظهارات آقای داووداوغلو و یک روز بعد از انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال کناره‌گیری او، حزب عدالت و توسعه اعلام کرد که روز ۲۲ ماه مه (دوم خرداد) کنگره فوق‌العاده برگذار می‌کند.
رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که اعضای حزب در این کنگره رهبر جدیدی را به جای آقای داووداوغلو انتخاب کنند. آقای داووداوغلو امروز پنج‌شنبه ۵ مه در یک نشست خبری این گزارش‌ها را تایید کرد.
این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که از مدت‌ها پیش گزارش‌هایی از بالا گرفتن اختلاف میان رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه در مسائل مختلف از جمله افزایش اختیارات رئیس جمهوری منتشر می‌شد.
با وجود این گزارش‌ها، آقای داووداوغلو گفت که دوستی او با آقای اردوغان از همه چیز برایش باارزش‌تر است و تاکید کرد که کلمه‌ای علیه رئیس جمهوری ترکیه نخواهد گفت.
در ترکیه پیش از ریاست جمهوری آقای اردوغان، قدرت اجرایی در دست نخست وزیر بود و رئیس جمهور موقعیتی عمدتا تشریفاتی داشت.
اما قدرت نخست وزیری و رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه، بعد از ریاست جمهوری آقای اردوغان در عمل زیر سایه نفوذ او قرار گرفته و هم‌زمان آقای اردوغان تلاش می‌کند با تغییر قانون اساسی دامنه اختیارات و قدرت خود را افزایش دهد.

بی بی سی فارسی