به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۴، ۱۳۹۵

خامنه‌ای: چه غلط‌ها که ایران در خلیج فارس رزمایش نداشته باشد

 

آیت‌الله خامنه‌ای صبح دوشنبه ۱۳ اردیبهشت در دیدار با دانشجویان، معلمان و فرهنگیان سخنانی در باب “دشمن”، نقد انحصاری بودن زبان انگلیسی، هویت مستقل و اقتصاد مقاومتی بیان کرد.
به گزارش “تسنیم”، رهبر جمهوری اسلامی گفت: «وقتی در برابر دشمن از قدرت‌نمایی بترسیم، دشمن پررو می‌شود.»
او “ادب و مودب بودن” را از شاخص‌های مورد نیاز برای تربیت دانش‌آموزان دانست اما هم‌زمان عنوان کرد که حرف‌هایی که دشمنان می‌زنند “بزرگتر از دهان‌شان” و “غلط زیادی” است.
خامنه‌ای اشاره کرده که خلیج فارس خانه ایرانیان و جای حضور ملت ایران است: «از آن طرف دنیا می‌اید رزمایش برگزار می‌کند، خب برود همان خلیج خوک‌ها. اینجا چه می‌کنید؟ می‌گویند ایران در خلیج فارس رزمایش نداشته باشد، چه غلط‌ها!»
خلیج خوک‌ها، آبراهه کوچکی از دریای کارائیب در جنوب کوباست و کنایه خامنه‌ای می‌تواند به عملیات نظامی ناموفقی بازگردد که سازمان سیا در این خلیج در آوریل سال ۱۹۶۱ برای سرنگون کردن حکومت کاسترو در کوبا انجام داد.
دیدار خامنه‌ای با فرهنگیان و معلمان به مناسبت هفته معلم انجام شده است. رهبر جمهوری اسلامی با اذعان به بازده مادی اندک تلاش معلمان کشور از مسئولان خواسته که از مسائل مادی معلمان غافل نشوند.
او هم‌چنین اصرار بر ترویج انحصاری زبان انگلیشی را ناسالم خوانده و گفته که زبان علم فقط انگلیسی نیست: «زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و کشورهای شرقی هم زبان علمند. کشورهای دیگر جلوی نفوذ زبان بیگانه را می‌گیرند. نمی‌گویم از فردا آموزش انگلیسی را تعطیل کنیم، اما بدانیم چه می‌کنیم.»
او در توضیح این هشدار گفته است: «در شرایطی که انها اجازه ترویج زبان فارسی را نمی‌دهند ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج می‌کنیم. آیا این کار واقعا عقلانی است؟»
خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت پرورش «هویت مستقل» نزد جوانان پرداخته است: «بعد از آن نوبت اقتصاد مقاومتی است. بارها به مسئولان، عمومی و خصصی تذکر داده‌ام اما الگوی مصرف اصلاح نشده است. این بچه پولدارهای نوکیسه که با آن خودروهای کذایی در خیابان‌ها هستند، به همین خاطر است. این را باید از کودکی یاد داد.»
خبرگزاری‌های تسنیم و فارس، سخنان رهبر ایران را همان‌گونه که اظهار شده‌اند پوشش داده‌اند؛ اما خبرگزاری مهر، با تعدیل جملات خامنه‌ای، عباراتی چون «پررو شدن دشمن» را به «گستاخ شدن دشمن» تغییر داده و به جای “چه غلط‌ها” از عبارت “غلط‌های اضافی” استفاده کرده است.
رادیو زمانه