به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۵

یک مسلمان شهردار لندن می‌شود

صدیق خان، نامزد پاکستانی‌تبار و مسلمان حزب کارگر برای انتخاب شهردار لندن در آستانه پیروزی قرار گرفته است. صدیق خان وکیل در امور حقوق بشری بوده است و سابقه وزارت در دولت حزب کارگر را دارد.

۸ سال تمام زمام امور لندن در دست بوریس جانسون، سیاستمداری محافظه‌کار بود. او دیگر امکان نامزدشدن نداشت، ولی حزب محافظه‌کار نامزد جدیدی با نام زاک گلداسمیت را به مصاف فرستاد. اسمیت در انتخابات محلی در روز پنجشنبه (۵ مه/ ۱۶ اردیبهشت) رقیب نامزدی مسلمان و پاکستانی‌تبار از حزب کارگر با نام صدیق خان بود. آخرین نظرسنجی‌ها و برآوردها نشان می‌دهند که ۵۷ درصد آرا نصیب خان شده و سهم گلداسمیت ۴۳ درصد است.
در کارزار انتخاباتی رهبران حزب محافظه‌کار صدیق خان را به نزدیکی به افراطیون مسلمان متهم کردند. حتی دیوید کامرون، نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا هم خان را به داشتن ارتباط با این نوع محافل متهم کرد. خان ضمن دفاع از کارنامه خود دائما یادآور شده که رادیکالیسم اسلامی را همیشه غده‌ای سرطانی دانسته و از مدافعان مجازشدن ازدواج همجنسگرایان بوده است.
نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که شکست نامزد محافظه‌کاران تقریبا قطعی است و کارزار آنها تاثیر چندانی بر آرای خان نگذاشته است.
در صورت قطعی‌شدن پیروزی خان، لندن اولین پایتخت اروپایی است که یک مسلمان شهردار آن می‌شود.
خان فرزند یک خانواده پاکستانی است که در جنوب لندن زاده و بزرگ شده است. پدرش راننده اتوبوس بود و مادرش خیاط.
خان در دوران دبستان و دبیرستان درکنار تحصیل مجبور به کارکردن بوده است. او بعدا حقوق خواند و به وکالت در مسائل حقوق بشری مشغول شد. سال ۲۰۰۵ به عنوان نامزد حزب کارگر به پارلمان بریتانیا راه یافت و اندکی بعد در کابینه گوردون براون وزیر حمل و نقل شد.
خان قول داده است که برای کاهش هزینه‌های اجاره در لندن و دستیابی راحت‌تر به خانه‌های اجاره‌ای ده‌ها هزار خانه ارزان قیمت بسازد و بهای حمل و نقل در مسافت‌های کوتاه در لندن را برای ۴ سال ثابت نگه دارد. او بر خلاف رقیبش از حزب محافظه‌کار خواهان ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپاست.
ریزش آرای حزب کارگر
پیروزی احتمالی صدیق خان در لندن شاید تا حدودی کاهش آرای حزب کارگر در کل کشور را در سایه قرار دهد. با شمارش نیمی از رای‌ها در انتخابات پارلمانی دو ایالت ولز و اسکاتلند معلوم شده که حزب کارگر شماری از کرسی‌های خود را در این مجالس از دست خواهد داد. بنا بر نظرسنجی‌ها شمار قابل توجهی از رای‌دهندگان به سود نامزدهای حزب استقلال بریتانیا رای داده‌اند که با ادامه حضور بریتانیا در اتحادیه اروپا مخالف است. انتظار می‌رود که نامزدهای این حزب برای اولین بار وارد پارلمان ولز شوند.
زاک گلداسمیت از حزب محافظه‌کار رقابت را به صدیق خان باخت
زاک گلداسمیت از حزب محافظه‌کار رقابت را به صدیق خان باخت
در اسکاتلند نیز که تا چند سال پیش پایگاه سنتی حزب کارگر به شمار می‌آمد بخشی از رای‌دهندگان این حزب بیش از پیش به سوی حزب محافظه‌کار و حزب ملی اسکاتلند چرخیده‌اند. این حزب که دارای گرایش‌های چپ و ملی‌گرایانه است ۶۳ کرسی از ۱۲۹ کرسی پارلمان را به دست آورده که ۶ کرسی از دور قبل کمتر است. گرچه خانم نیکلا استروگن، رهبر حزب و نخست‌وزیر اسکاتلند، نتیجه را یک پیروزی تاریخی برای حزب خوانده است، ولی برای تشکیل دولت حالا باید به دنبال ائتلاف با یک حزب کوچکتر باشد. احتمالا قرعه در این زمینه به نام حزب سبزهای اسکاتلند خواهد افتاد.
حزب کارگر تا کنون در پارلمان اسکاتلند در جایگاه دوم قرار داشت. اما نتیجه انتخابات پنجشنبه نشان می‌دهد که این جایگاه را به حزب محافظه‌کار واگذار کرده است.
گرچه در مجموع آرای حزب کارگر در انتخابات پنجشنبه در قیاس با انتخابات شوراها و ایالات در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ از شکست این حزب خبر می‌دهند، ولی نسبت به نتایج انتخابات پارلمانی سراسری در سال ۲۰۱۵ حزب موقعیت خود را بهبود بخشیده و به آرای بیشتری رسیده است، در حالی که آرای حزب محافظه‌کار در قیاس با سال ۲۰۱۵ که به دستیابی مجدد دیوید کامرون به نخست‌وزیری منجر شد ریزش داشته است. بهبود آرای حزب کارگر در قیاس با سال ۲۰۱۵ شاید سبب شود که انتقادها نسبت به رهبر جدید این حزب، جرمی کوربین، چندان بالا نگیرد.
روز پنجشنبه ۴۰ میلیون بریتانیایی به پای صندوق‌های رای فراخوانده شده بودند تا شهرداران شماری از شهرهای بزرگ، شوراهای محلی در ایالت انگلستان و نمایندگان پارلمان‌های ایالتی در ولز و اسکاتلند و ایرلند شمالی را انتخاب کنند. قرار است نتیجه قطعی انتخابات شامگاه جمعه اعلام شود.