به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۵

آتنا فرقدانی برنده جایزه حقوق بشر "واتسلاو هاول" شد


اسامی برندگان جوایز حقوق بشر سال ۲۰۱۶ "واتسلاو هاول" روز پنجشنبه اعلام شد و آتنا فرقدانی کارتونیست جوان ایرانی، که دو روز پیش از زندان آزاد شد، یکی از این افراد است.
به گزارش صدای آمریکا٬ این جایزه، که به نام واتسلاو هاول رئیس جمهوری پیشین چک نامگذاری شده است، از سال ۲۰۱۳ میلادی هر سال به افراد یا نهادهایی اعطا می‌شود که در زمینه حقوق بشر و رشد جوامع مدنی فعالیت‌ می‌کنند.
علاوه بر خانم فرقدانی، پتر پاولنسکی هنرمند روس و امیدا احودوف عکاس خبرنگار ازبک نیز به عنوان دیگر برندگان چهارمین دور جوایز بنیاد حقوق بشر (HRF) معرفی شده‌اند.
آتنا فرقدانی، ۳۰ ساله و فارغ‎التحصیل رشتهٔ نقاشی از دانشگاه الزهرا، در شهریور ۱۳۹۳ به دلیل طراحی‌هایش دستگیر و پس از دو ماه آزاد شد؛ اما اواخر سال ۱۳۹۳ بار دیگر بازداشت و حدود ۲ سال زندانی شد.
این فعال مدنی در زمان بازداشت نیز مورد توجه نهادهای بین المللی حقوق بشر قرار گرفت و شبکه بین‌المللی مدافع حقوق کاریکاتوریست‌ها سال گذشته نشان شجاعت در کشیدن کاریکاتور را به وی اهدا کرد.
وبسایت بنیاد حقوق بشر به نقل از تور هالورسن رئیس کمیته جاویز هاول نوشت، "وزیر خارجه ایران اخیرا گفت کسی در ایران به خاطر عقایدش زندانی نمی‌شود. این یک دروغ آشکار است و حبس آتنا فرقدانی گواه محکمی بر رد چنین ادعاهایی است."

واتسلاو هاول، رئيس جمهوری پيشين چک و از چهره های ناراضی و منتقد مطرح چکسلواکی سابق در دوران کمونيسم بود که اواخر آذر ماه ۱۳۹۰ خورشیدی در ۷۵ سالگی درگذشت.