طولانیترین و عمیقترین تونل جهان در سوئیس افتتاح میشود.
این تونل که طول آن ۵۷ کیلومتر است گوتارد نام دارد و شمال به جنوب سوئیس را از میان کوههای آلپ به هم وصل میکند.
به گفته سوئیس تونل گوتارد انقلابی در صنعت ترابری اروپا خواهد بود.
محمولههایی که تاکنون سالانه به وسیله بیش از یک میلیون تریلی حمل میشدند، از این پس با قطار از طریق این تونل منتقل میشوند.
رکورد طولانیترین تونل جهان پیش از این متعلق به تونل سیکن با طول ۵۳.۹ کیلومتر در ژاپن بود.
تونل مانش هم که فرانسه را به بریتانیا وصل میکند با ۵۰.۵ کیلومتر در جای سوم قرار دارد.
قرار است آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیسجمهور فرانسه و ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا در مراسم با شکوه افتتاحیه آن شرکت کنند.
رئیس دفتر ترابری فدرال سوئیس به خبرگزاری رویترز گفت: "این تونل بخشی از هویت سوئیس است و برای ما تسخیر کوههایی آلپ مانند کشف اقیانوسهای برای هلندیهاست."
رئیس دفتر ترابری فدرال سوئیس به خبرگزاری رویترز گفت: "این تونل بخشی از هویت سوئیس است و برای ما تسخیر کوههایی آلپ مانند کشف اقیانوسهای برای هلندیهاست."
طرح این پروژه در سال ۱۹۹۲ در طی یک همهپرسی با رای مردم تایید شد و ساخت آن حدود ۱۷ سال پیش آغاز شد که تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار هزینه داشته است.
این تونل در برخی از قسمتها تا ۲۳۰۰ متر زیر سطح کوه میرود و از میان صخرههایی میگذرد که گاهی دمای آن تا ۴۶ درجه سانتیگراد میرسد.
برای ساختن این تونل بیش از ۲۸ میلیون تن سنگ از کوهها تخلیه شده و در جریان ساخت آن ۹ کارگر جان خود را از دست دادند.
در ساخت تونل گوتارد حدود ۴ میلیون متر مکعب بتون مصرف شده که ۸۴ برابر بتون به کار رفته در ساختمان امپایر استیت در نیویورک است.
این تونل که قرار است در ماه دسامبر امسال آماده بهرهبرداری کامل شود مسیر ۳ ساعت و ۴۰ دقیقهای زوریخ تا میلان را یک ساعت کاهش میدهد.
حدود ۲۶۰ قطار باربری و ۶۵ قطار مسافربری برای این رفت و آمد در این تونل در نظر گرفته شد مسیر تونل را در ۱۷ دقیقه طی خواهند کرد.
بودجه ساخت آن از مالیات ارزش افزوده بر سوخت، عوارض جاده برای وسایل نقلیه سنگین و وام دولتی تامین شده است.
بی بی سی
.