به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۱۳، ۱۳۹۵

آمون، نامزد نهایی سوسیالیست‌ها برای ریاست‌جمهوری فرانسه شد

چرخش به چپ

«بنوا آمون»، وزیر پیشین آموزش‌وپرورش دولت «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه، برنده کارزار درون‌حزبی سوسیالیست‌های فرانسه شد تا وزنه چپ‌های سوسیالیست در این حزب سنگین‌تر شود. آمون طرفدار دولت رفاه است و با قانونی‌کردن حشیش در فرانسه توانست ٥٨ درصد آرا را به دست آورد و بر «مانوئل والس»، نخست‌وزیر سابق که ٤٢ درصد آرا را تصاحب کرده بود، پیروز شود.

پیروزی آمون در واقع پیروزی جناح چپ حزب سوسیالیست بود بر جناح چپ میانه طرفدار سیاست‌های بازار فرانسوا اولاند. کارزار اولیه، مبارزه‌ای تلخ و تفرقه‌انگیز میان دو جناح متخاصم حزب سوسیالیست بود: جناح چپ طرفدار برنامه‌های رفاهی و جناح طرفدار بازار دولت. آمون پس از پیروزی خطاب به هوادارانش گفت حزب سوسیالیست فرانسه می‌تواند دوباره سرش را بالا بگیرد: «به باور من در مواجهه با یک جناح راست محافظه‌کار و یک راست افراطی مخرب، کشور ما به چپی نیاز دارد که جهان را همان‌طور که هست می‌بیند نه آن‌طور که بود، چپی که می‌تواند همان آینده‌ای را به ارمغان آورد که مردم می‌خواهند». بسیاری از رأی‌دهندگان سوسیالیست، دولت سوسیالیست اولاند را که نامحبوب‌ترین رئیس‌جمهوری فرانسه از زمان جنگ است، به خدمت به منافع بازار و خیانت به آرمان‌های سوسیالیست متهم می‌کنند و ازهمین‌رو کمپین آمون که خواستار حرکت به سمت چپ این جناح است مورد اقبال قرار گرفت.



 آمون حالا و در اولین چالش باید از تفرقه میان جناح چپ و چپ میانه حزب سوسیالیست بکاهد و سپس جایگاه خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه آوریل و می‌ تثبیت کند.  او در حالی به عنوان نامزد سوسیالیست‌ها آماده نبرد با «مارین لوپن»، کاندیدای راست افراطی و «فرانسوا فیون»، کاندیدای راست‌ میانه و کاندیداهای مستقل دیگری می‌شود که بر پایه نظرسنجی‌ها، این حزب شانس چندانی برای پیروزی ندارد. 


تاکنون فرانسوا فیون از حزب محافظه‌کار و مارین لوپن از حزب راست افراطی فرانسه در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات پیشتاز بوده‌اند. پیش‌تر نیز فرانسوا فیون، نخست‌وزیر سابق، توانسته بود در رقابت با «آلن ژوپه» و «نیکولا سارکوزی»، عنوان نامزدی حزب راست‌گرای محافظه‌کار را کسب کند و ناظران شانس زیادی برای پیروزی کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری قائل‌اند.  بنوا آمون ٤٩ساله که از هواداران حفاظت از محیط ‌زیست است، وعده داده ساعت کار هفتگی را از ٣٥ ساعت به ٣٢ ساعت کاهش دهد و از همه مهم‌تر برای شهروندان فرانسوی بین ١٨ تا ٢٥ سال، حداقل دستمزد را که ٧٥٠ یورو در ماه است، پرداخت کند و رفته‌رفته این مقرری ماهانه را برای همه شهروندان فرانسه در نظر بگیرد. کارشناسان اقتصادی هزینه این طرح را سالانه ۴۰۰‌ میلیارد یورو برآورد کرده‌اند. 

بدهی دولت فرانسه هم اندک نیست. آمون اما در پاسخ به این انتقادات گفته است باید به سوی آینده‌ای رهسپار شد که ارزش داشته باشد و زندگی بهتری برای انسان‌ها به ارمغان بیاورد. آمون همچنین سیاست‌مداران جناح چپ و راست را به تغییر سکولاریسیم فرانسوی به ضرر مسلمانان فرانسه متهم می‌کند. او طرفدار ثبات یورو در اتحادیه اروپا و حمایت مالی از کشاورزان تا سقف ۴۰۰‌ میلیون یورو در سال است. در زمینه محیط ‌زیست او از انرژی‌های تجدیدپذیر طرفداری می‌کند. برنامه او در مقابله با افراطی‌گری هم ایجاد دیالوگ و انتگراسیون بهتر مهاجران است.

بسیاری از ناظران آمون را با «جرمی کوربین»، رهبر حزب «کارگر» بریتانیا مقایسه می‌کنند و آمون خود بارها سیاست‌های کوربین را تحسین کرده است. با این همه آمون كه ٢٠ سال جوان‌تر از کوربین است، به عنوان وزیر در دولت اولاند خدمت کرده و یکی از اعضای پارلمان و سخنگوی سابق حزب هم بوده است. 
شرق