به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۱۵، ۱۳۹۵

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در ترکیه:

«اپوزیسیون بخشی از یک نظام دموکراتیک است.»
آنگلا مرکل هنگام دیدار و گفت‌و گو با رجب طیب اردوغان در آنکارا

آنگلا مرکل در یک نشست خبری که بعد از دیدار و گفت‌وگو با رجب طیب اردوغان در آنکارا برگزار شد، گفت: «کودتای ۱۵ ژوئیه دلیل موجهی برای محدود کردن آزادی بیان و به هم زدن اصل تفکیک قوا نیست. اپوزیسیون بخشی از یک نظام دموکراتیک است.»
صدراعظم آلمان پیشنهاد داد که سازمان همکاری و امنیت اروپا بر همه‌پرسی تغییر قانون اساسی که قرار است در ماه آوریل در ترکیه برگزار شود، نظارت کند.
آنگلا مرکل همچنین با بن‌علی ییلدریم هم ملاقات کرد و با نخست‌وزیر ترکیه درباره بحران سوریه و توافق‌نامه اتحادیه اروپا با ترکیه درباره پناهجویان گفت‌وگو کرد.
دولت آلمان از وضع آزادی بیان در ترکیه و روند دادرسی متهمان به همدستی با کودتاگران ناراضی‌ست. بیش از ۱۲۰ هزار روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه، معلم و کارمند دولت ترکیه از کار بی‌کار شده‌اند و بیش از ۴۰ هزار نفر هم در این مدت بازداشت شده‌اند. در آوریل سال جاری همه‌‌‌‌پرسی تغییر قانون اساسی ترکیه برگزار می‌شود و آلمان واهمه دارد که با تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی در ترکیه، اقتدارگرایی در این کشور نهادینه شود.
اپوزیسیون ترکیه، صدراعظم آلمان را متهم کرده بود که با سفرش به ترکیه، آن‌هم در آستانه همه‌پرسی تغییر قانون اساسی، خواسته یا ناخواسته به پیروزی اردوغان و رسیدن او به خواسته‌اش کمک می‌کند. آن‌ها از صدراعظم آلمان خواسته‌اند از دولت ترکیه بخواهد حقوق بشر را رعایت کند، به آزادی بیان احترام بگذارد و از سرکوب کردها در این کشور دست بردارد.
در نشست خبری مرکل – اردوغان در آنکارا، رئیس جمهوری ترکیه از تغییر نظام پارلمانی به ریاستی دفاع کرد و خاطرنشان کرد که تغییر نظام سیاسی ترکیه به معنای از بین بردن تفکیک قوا در این کشور نیست.
اردوغان به تأکید گفت که دیدار صدراعظم آلمان از ترکیه برای چشم‌انداز روابط بین دو کشور اهمیت دارد، به ویژه در زمینه «مبارزه با تروریسم» و «تداوم همکاری با ناتو».
اردوغان گفت: «یک کشور به تنهایی نمی‌تواند با تروریسم مقابله کند و در این زمینه همکاری با کشورهای دیگر در یک سطح بین‌المللی ضرورت دارد.»

تداوم سرمایه‌گذاری در ترکیه

روابط اقتصادی آلمان و ترکیه بعد از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه به فترت دچار شده. تداوم سرمایه‌گذاری در ترکیه مهم‌ترین درخواست ترکیه از صدراعظم آلمان است.
یان نوتر، رئیس اتاق اصناف آلمان و ترکیه در استانبول به خبرگزاری آلمان گفته است:
«وابستگی اقتصادی آلمان و ترکیه به یکدیگر زیاد است. به همین جهت گفت‌وگوها نباید متوقف بشوند. سرمایه‌گذاران آلمانی گرفتار تردید شده‌اند، اما باید گفت که دولت ترکیه هم به سهم خود برای اطمینان دادن به آن‌ها تلاش می‌کند. فرار سرمایه از ترکیه مهم‌ترین نشانه بی‌اعتمادی بین طرفین است.»
از سال ۲۰۱۶ تاکنون لیر ترکیه بیش از ۲۲ درصد از ارزش‌اش را از دست داده است. حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ترکیه هم در این مدت بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده. سهم کشورهای اتحادیه اروپا در سرمایه‌گذاری در ترکیه بالغ بر ۷۰ درصد است.
حزب عدالت و توسعه اعلام کرده که قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ جمعیت ترکیه را از ۸۰ میلیون به ۹۰ میلیون نفر افزایش دهد و تا سال ۲۰۲۳ به یکی از اقتصادهای برتر جهان تبدیل شود.
یاسر آیدین، کارشناس اقتصادی به خبرگزاری آلمان گفته است:
«این اهداف، جاه‌طلبانه است. ترکیه در بحران اقتصادی به سر می‌برد. برای همین اردوغان تلاش خواهد کرد به مرکل اطمینان بدهد که ترکیه جای امنی برای سرمایه‌گذاران آلمانی‌ست. اردوغان هم می‌داند که آلمان شریک مقتدری‌ست.»

دیدار با رهبران اپوزیسیون

قرار است غروب پنجشنبه، پیش از آنکه سفر صدراعظم آلمان به ترکیه به اتمام برسد، آنگلا مرکل با رهبران احزاب اپوزیسیون در ترکیه هم دیدار و گفت‌وگو کند.
ادریس بالوکن، رئیس فراکسیون حزب دموکراتیک خلق‌ها درباره وضع کردهای ترکیه با صدراعظم آلمان گفت‌وگو می‌کند.
بالوکن نوامبر ۲۰۱۶ به اتهام «حمایت از تروریسم» بازداشت و بازجویی و بعد از سه ماه آزاد شد.
رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که آنگلا مرکل صراحتاً از دولت اردوغان خواسته است که در سفرش به آنکارا زمینه دیدار و گفت‌وگو با بالوکن را فراهم کند.
کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق هم نگرانی‌های اپوزیسیون سکولار ترکیه از همه‌‌پرسی تغییر قانون اساسی این کشور را با صدراعظم آلمان در میان می‌گذارد.
رادیو زمانه