به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، تیر ۲۳، ۱۳۹۶

ترامپ: با تهدیدهای جدید رژیم‌های یاغی کره‌شمالی، ایران و سوریه روبرو هستیم

 رییس‌جمهور آمریکا عصر پنج‌شنبه ۲۲ تیرماه در یک نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون همتای فرانسوی‌اش، از ایران در کنار سوریه و کره‌شمالی به عنوان «رژیم‌های یاغی» نام برد و گفت شاهد تهدیدهای جدیدی از جانب آنها هستیم.

دونالد ترامپ در لحظه‌ای که از شرایط جهان امروز سخن می‌گفت به ایران اشاره کرد و اظهار داشت: «امروزه ما با تهدیدهای جدیدی از جانب رژیم‌های یاغی نظیر کره شمالی، ایران و سوریه و حکومت‌هایی روبرو هستیم که آنها را تامین مالی کرده و مورد حمایت قرار می‌دهند».

واشینگتن اعلام کرده که از تغییر مسالمت‌آمیز حکومت ایران حمایت می‌کند، امری که اعتراض شدید تهران را به دنبال داشته است.

دولت دونالد ترامپ در عین حال مخالف توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی است که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد.

رییس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت که «ما همچنین با تهدیدات بزرگ سازمان‌های تروریستی مواجه هستیم».

وی تصریح کرد: «ما عزم راسخ‌مان برای متحد بودن در برابر این دشمنان بشریت را تجدید می‌کنیم و آنها را از سرزمین، منابع مالی، شبکه‌های‌شان و حمایت ایدئولوژیکی محروم می‌کنیم».

آقای ترامپ که به پاریس سفر کرده است همچنین از لزوم وجود نقشه راه برای اقدامات مشترک در سوریه و عراق پس از پایان جنگ در این کشورها صحبت کرد.

وی با اشاره به توافق با روسیه درباره آتش‌بس در سوریه اظهار داشت: «آتش‌بس سوریه پنج روز است که دوام آورده. اگرچه به نظر می‌رسد که پنج روز زمان زیادی نیست، اما در جایی مثل سوریه و منطقه‌ای که امروز خطرناک‌ترین منطقه جهان است، زمان طولانی به‌شمار می‌رود. این پنج روز تیراندازی نشد و انسان‌های زیادی کشته نشدند و این نتیجه ارتباط و تعامل با یک کشور دیگر است».

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه، در حاشیه اجلاس اخیر گروه ۲۰ در هامبورگ با دونالد ترامپ به توافقی برای آتش‌بس در مناطق جنوب غربی سوریه دست یافت که آقای ترامپ در کنفرانس خبری مشترک خود با امانوئل مکرون آن را گواهی بر لزوم همکاری و ارتباط با روسیه دانست.

رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر از اقدامات پسرش درباره موضوع ای‌میل‌های منتشر شده او و دیدارش با یک وکیل روس دفاع کرد و گفت اکثر افراد هم در موقعیت مشابه در زمان انتخابات همین کار را انجام می‌دادند.

از سوی دیگر، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، از همکاری دو کشور به منظور تهیه یک نقشه راه برای دوره پس از جنگ در سوریه خبر داد و در عین حال گفت که فرانسه اصراری بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت ندارد.

دیدار رهبران دو کشور روز پنج‌شنبه ۲۲ تیر در پاریس و در شرایطی انجام گرفت که طرفین بر سر برخی مسائل جهانی مانند پیمان اقلیمی و پذیرش مهاجران با یکدیگر اختلافات عمده‌ای دارند اما با این حال امانوئل مکرون و دونالد ترامپ هر دو بر پیوندهای تاریخی دو ملت فرانسه و آمریکا و توافق آنها بر سر ریشه‌کن کردن تروریسم در جهان تاکید کردند.

رییس‌جمهور فرانسه با اشاره به جنگ داخلی خونین سوریه اظهار داشت که با رهبری آمریکا برای پایان دادن به این جنگ و تروریسم در سوریه تلاش می‌کنند اما از هم‌اکنون برای دوره پس از جنگ نیز باید آماده بود و از این رو پاریس و واشینگتن با همکاری یکدیگر نقشه راهی برای آن زمان تهیه خواهند کرد که گروه‌های مختلف سوری را در بر گیرد.

ایالات متحده حدود سه ماه قبل در واکنش به حمله شیمیایی در سوریه که به حکومت این کشور نسبت داده شد، یک پایگاه هوایی ارتش سوریه را هدف موشک‌های خود قرار داد. امانوئل مکرون نیز در سخنان روز پنج‌شنبه خود هشدار داد که در صورت تکرار استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، فرانسه بیکار نخواهد نشست و پاسخ خواهد داد.

با این حال آقای مکرون عنوان کرد که او نمی‌گوید بشار اسد حتما باید از قدرت کنار گذاشته شود و برکناری اسد اساسا موفقیتی برای فرانسه محسوب نمی‌شود.

رییس‌جمهور فرانسه سپس گفت که اعتقاد دارد راه پایان دادن به بحران سوریه بیشتر از آن که نظامی باشد سیاسی است و از این رو باید با کشورهای درگیر در جنگ سوریه و گروه‌های مختلف در این کشور از جمله نمایندگان بشار اسد برای دستیابی به یک نقشه راه گفت‌وگو کرد.

رادیو فردا