به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۲۰، ۱۳۹۶

کرملین: توافق پوتین و ترامپ بر سر بیانیه مشترک درباره سوریه

دیدار کوتاه پوتین و ترامپ در حاشیه نشست دو روزه سران «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا‌-‌ پاسفیک»، 
موسوم به اَپِک در ویتنام

کاخ کرملین روز شنبه ۲۰ آبان اعلام کرده است که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، بر سر بیانیه مشترک درباره سوریه به توافق رسیده اند.
به گزارش رویترز، دمتیری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین گفته است: این بیانیه مشترک برای دیدار دو رییس جمهوردر حاشیه نشست در دانانگ ویتنام آماده شده است.
هنوز مقام های کاخ سفید به طور رسمی در خصوص اظهارات سخنگوی کاخ کرملین ابراز نظر نکرده اند.
ویتنام از روز جمعه، ۱۹ آبان، میزبان نشست دو روزه سران «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا‌-‌ پاسفیک»، موسوم به اَپِک است و سران هر دو کشور آمریکا و روسیه در این نشست حضور دارند.
این در حالی است که پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «چهار مقام» در دولت آمریکا گزارش داده بود که دو کشور به توافق برای چگونگی حل مسئله جنگ داخلی سوریه «پس از شکست داعش» نزدیک شده‌اند.
بر اساس این گزارش، توافق مذکور، در صورت تأیید نهایی، پس از دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در ویتنام رسماً اعلام می‌شود.
در همین زمینه کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که دونالد ترامپ در حاشیه نشست در ویتنام، با همتای روس خود دیدار جداگانه نخواهد داشت.
در مقابل کرملین می‌گوید که چنین دیداری «به هر طریق» انجام خواهد شد.
آسوشیتدپرس به نقل از منابع خود در دولت آمریکا می‌گوید که توافق روسیه و آمریکا در زمینه سوریه بر سه بخش متمرکز خواهد بود: «تقابل‌زدایی» میان ارتش‌های آمریکا و روسیه، کاهش خشونت‌ها در جنگ داخلی و تزریق انرژی تازه به گفت‌وگوهای صلح تحت نظر سازمان ملل.
روسیه به همراه ایران مهم ترین حامیان حکومت بشار اسد در سوریه هستند. روسیه با حضور نظامی خود در سوریه طی سال ها اخیر توانسته است موازنه نظامی در جنگ داخلی این کشور را به نفع حکومت بشار اسد تغییر دهد.
آمریکا نیز از نیروهای دموکراتیک سوریه، ائتلافی با محوریت کردها حمایت می کند که توانسته اند بخش هایی از سوریه و به ویژه شهر رقه را تصرف کنند.

رادیو فردا