به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مرداد ۲۷، ۱۳۹۷

یک مقام آمریکایی به رویترز گفت؛

موافقت پوتین و ترامپ بر سر خروج نیروهای ایرانی از سوریه 
به گزارش خبرنگار «پارسینه»، یک مقام دولتی آمریکا به رویترز گفته است که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه، در نخستین دیدار خصوصی خود در هلسینکی فنلاند بر سر لزوم خروج نیروهای ایرانی از سوریه توافق کردند.

به گفته این مقام آمریکایی، پوتین و ترامپ درباره حضور ایران در سوریه به صورت خصوصی گفتگو کردند. رئیس جمهور روسیه به همتای آمریکایی خود گفت رسیدن به این هدف دشوار خواهد بود.

تا کنون مسکو واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده است.

مقام مذکور همچنین گفته است که هفته آینده در ژنو جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، و نیکولای پاتروشف، رئیس شورای امنیت روسیه، درباره سوریه و به ویژه حضور نیروهای ایرانی در این کشور و سلاح های شیمیایی گفتگو خواهند کرد.

رویترز با بیان این که مقام آمریکایی احتمالا اولین نفر در کاخ سفید است که متن گفتگوی خصوصی ترامپ و پوتین را خوانده اضافه کرد که دو طرف بر «اصل» خروج ایران از خاک سوریه تاکید کردند، اما پوتین تاکید کرده است که هرگونه تلاشی برای بیرون راندن ایران «کاری طاقت فرسا» خواهد بود.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتز» این موضع روس ها را در راستای گزارش های پیشین درباره مذاکرات مقامات اسرائیل و روسیه درباره ایران خواند.

روسیه تنها به اسرائیل وعده داده بود که نیروهای ایرانی فاصله 85 کیلومتری با مرزهای سوریه و سرزمین های اشغالی را حفظ کنند. هاآرتز روز گذشته در گزارشی مدعی شد که ایران تا کنون به این مسئله پایبند بوده است، به جز در مورد دمشق. فعالیت ایرانی ها در اطراف پایتخت سوریه که داخل محدوده ذکر شده توسط روسیه قرار گرفته، همچنان ادامه دارد.

پارسینه