به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۱۴، ۱۳۹۸

معترضان دفتر امام جمعه لردگان را آتش زدند

در پی ابتلای شماری از ساکنان روستای چنارمحمود استان چهار محال و بختیاری به ویروس اچ‌آی‌وی، معترضان با تجمع مقابل مراکز دولتی شهر لردگان با نیروهای امنیتی و انتظامی درگیر شده‌اند.

در تصاویری که امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، معترضان به ساختمان خانه بهداشت سنگ پرتاب می‌کنند. آنها همچنین دفتر امام جمعه لردگان را به آتش کشیده‌اند.

در این تصاویر خودروها و نیروهای امنیتی در مقابل ساختمان‌های دولتی دیده می‌شوند و صدای تیراندازی به گوش می‌رسد.

تا کنون گزارشی درباره تلفات احتمالی درگیری‌های امروز منتشر نشده است.

اهالی روستای چنار محمودی می‌گویند عده‌ای از ساکنان این روستا در اثر استفاده از سرنگ آلوده هنگام آزمایش قند خون به'اچ‌آی‌وی'مبتلا شده‌اند. معترضان از روز سه‌شنبه (نهم مهر) مقابل فرمانداری لردگان تجمع کرده‌ بودند.

دادگستری استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ مهرماه، از تشکیل پرونده قضایی در این باره خبر داد و رئیس دادگستری بازداشت یک بهیار خانه بهداشت را تایید کرد.

دو روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در نامه‌ای به وزیر دادگستری درباره شمار زیاد مبتلایان نوشت "عامل انتقال ویروس HIV در روستای چنارمحمودی از توابع لردگان نه سرنگ آلوده بهیار بلکه "معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب" بودند.

وزیر بهداشت همچنین خواستار اعاده حیثیت از بهیار روستا شد.

سعید نمکی شنبه ۱۳ مهر نیز بار دیگر "ادعای یکی از مقامات محلی روستای چنار محمودی لردگان" درباره سرنگ آلوده را "غیرکارشناسی" خوانده است.

معترضان اما امروز با تجمع مقابل خانه ‌بهداشت و فرمانداری این شهر، توضیحات وزیر بهداشت را رد کردند و شعار می‌دادند "تهمت، تهمت".

آنها خواستار استعفای مسئولان وزارت بهداشت بودند.

چند روز پیش محمد حسین قربانی، عضو فراکسیون بهداشت و درمان مجلس ایران انتقال ویروس اچ آی وی از طریق سرنگ‌های آلوده در روستای چنار محمودی را رد کرد.

او گفت "از جمعیت ۱۸۰۰ نفری این روستا ۲۴۰ نفر معتاد هستند که ۲۰ نفرشان تزریق می‌کنند و همین مسئله باعث شیوع ایدز در روستا شده است."

او تعداد مبتلایان به ایدز در این روستا را ۲۶ نفر اعلام کرده است.

با این حال بعضی از اهالی این روستا آلوده بودن وسایل حجامت و اندازه‌گیری قند خون را دلیل این ابتلا می‌دانستند و با حمله به اداره بهداشت روستا شیشه‌های این ساختمان را شکسته‌اند.‏

بی بی سی