به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۸

توقف خدمات بهداشتی دختران مناطق محروم به خاطر ۲۰ میلیون تومان!

مشکلات دانش‌آموزان دختر مناطق محروم تمامی ندارد یک روز خبر می‌رسد که سقف مدرسه روی سر دانش‌آموزان آوار شده است و روز دیگر خبر می‌آید که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ۲۰ درصد از دختران مناطق محروم در مقطع متوسطه دوم به مدرسه نمی‌روند و حالا هم از مناطق محروم خبر رسیده که به‌دلیل مشکلات بهداشت محیط، دانش‌آموزان گرفتار برخی بیماری‌های عفونی شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، موضوعی که برخی از معلمان مناطق محروم اعلام کرده‌اند که شماری از دانش‌آموزان به خاطر نبود وسایل بهداشتی درگیر بیماری‌های خاص شده‌اند. گرچه وزارت آموزش و پرورش چند سالی به موضوع سلامت بهداشت و روان دانش‌آموزان توجه کرده بود.

مسئولان این وزارتخانه ، بسته‌های بهداشتی را به مناطق محروم ارسال می‌کردند بسته‌هایی که بین دختران مناطق دور افتاده و مدارس شبانه روزی پخش می‌شد طرحی که شامل بسته بهداشتی برای دوران بلوغ دختران بود.

اما این طرح دو سالی می‌شود که به خاطر کمبود بودجه متوقف شده است.حالا مسئولان آموزش و پرورش بخشنامه‌هایی را به ادارات کل استان‌ها ارسال کرده‌اند و از آنها خواستند که با کمک خیرین به وضعیت بهداشتی دختران دانش‌آموز رسیدگی کنند.

آنها به ادارات کل استان‌ها گفته‌اند که بودجه لازم برای رسیدگی به وضعیت بهداشتی دختران مناطق محروم را ندارند. مریم کلانترنژاد مدیر یک مدرسه در جنوب کرمان درباره مشکلات دانش‌آموزان دختر این منطقه می‌گوید:

دانش‌آموزان در مناطقی که ما تدریس می‌کنیم مشکلات مالی بسیاری دارند آنها کفش، لباس فرم و لوازم التحریر برای حضور در کلاس‌های درس ندارند، خیلی‌هایشان به‌خاطر همین وسایل نمی‌توانند به مدرسه بیایند. دانش‌آموزان دختر از یک سن به بعد ترک تحصیل می‌کنند آنها یا مجبورند که به‌کارهای خانه رسیدگی کنند یا به‌خاطر مشکلات مالی خانواده ازدواج می‌کنند.او تأکید کرد:

بسیاری از خانواده‌ها مشکلات مالی دارند زنان و دختران منطقه به‌خاطر فقر توجه لازم به مسائل بهداشتی ندارند همین موضوع موجب شده تا برخی از زنان و دختران دانش‌آموزدرگیر بیماری‌های عفونی شوند. دانش‌آموزان همچنین درباره مسائل بلوغ و بهداشت این دوره هم آگاهی ندارند و نمی‌دانند که چگونه این سال‌ها را طی کنند.صدیقه خدایارنژاد مدیر یک مدرسه دخترانه در جیرفت هم دراین باره می‌گوید:

دانش‌آموزان دختر بویژه در متوسطه اول در سن بلوغ هستند آنها اصلاً با ویژگی های دوران بلوغ آشنایی ندارند و نمی دانند عادت ماهانه که می‌شوند چگونه از وسایل بهداشتی استفاده کنند خیلی هاشان اصلاً وسایل بهداشتی این دوره را ندارند. ما توقع داریم که آموزش‌وپرورش برای آگاهی سطح بهداشت خانواده و دختران دانش‌آموز کارشناسانی بفرستد تا این دختران به آگاهی کافی برسند.

در منطقه مراکز بهداشتی وجود دارد اما خانواده‌ها اهمیتی نمی‌دهند که برای معالجه و درمان به این مراکز مراجعه کنند به این خاطر که آنها آگاهی ندارند و متأسفانه همین موضوع موجب شده تا برخی از بیماری‌های زنانه شیوع پیدا کند.

ترک تحصیل دختران بیشتر است

آموزش‌و‌پرورش اعلام کرده است نگاه ویژه‌ای به دختران مناطق محروم دارد و برای وضعیت بهداشتی دختران طرح‌های مختلفی هم اجرا کرده است.

مدیر دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش در این باره می گوید: وزارت آموزش و پرورش چند سالی است که بسته‌های بهداشتی ویژه‌ای برای دختران مناطق محروم ارسال می‌کند چون می‌دانست که این دختران به لحاظ بهداشتی و سلامت بسیار مشکل دارند طرح بشری طرحی برای آموزش مسائل دوران بلوغ به دختران و توزیع بسته‌های بهداشتی در میان آنها بوده است.

ما در این بسته‌ها حوله، مسواک، خمیردندان و نوار بهداشتی ارسال می‌کردیم و تلاش مان این بود که مدارس شبانه روزی را ویژه ببینیم. اما سال گذشته به خاطر کمبود بودجه نتوانستیم که این بسته‌ها را ارسال کنیم و از ادارات آموزش و پرورش خواستیم که از خیرین در این بخش کمک بگیرند. فرحناز مینایی پور می‌افزاید: بودجه‌ای که در هراستان محروم برای این بسته‌های بهداشتی مورد نیاز است تنها ۲۰ میلیون تومان است که در مجموع برای ۵ استان محروم نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان هستیم.

او می‌گوید: در یکسال گذشته که ما بسته‌های بهداشتی را ارسال نکرده ایم گزارش‌هایی به ما رسیده است که دانش‌آموزان این مناطق درگیر بیماری های عفونی شده‌اند. ما باید توجه ویژه تری به دختران مناطق محروم داشته باشیم چرا که سن بلوغ هم پایین آمده و این دختران در ناآگاهی به سر می‌برند.

مینایی‌پور با اشاره به اینکه بازماندگی از تحصیل دختران در مناطق محروم افزایش پیدا کرده است، اظهار می‌دارد: شرایط مالی خانواده‌ها روی بازماندگی از تحصیل دختران تأثیر گذاشته است و این شرایط موجب شده تا دختران دانش‌آموز ازدواج اجباری کنند یا خارج از چرخه تحصیل باشند.

برای همین با همکاری که با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری داشتیم دختران بازمانده از تحصیل در پنج استان شناسایی شده و تحت پوشش بسته حمایتی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار می‌گیرند.

تلاش می‌کنیم این دختران را دوباره به مدرسه بیاوریم. هدف اصلی این طرح، شناسایی عوامل مؤثر در ترک تحصیل دانش‌آموزان دختر در تمام استان‌های کشور است که با عنوان «بسته عملیاتی بازگرداندن دختران بازمانده از تحصیل به چرخه تحصیل» به تفکیک شرایط استانی اجرا می‌شود.وی درباره نرخ پوشش تحصیلی دختران می‌افزاید: نرخ پوشش تحصیلی دختران در دوران ابتدایی ۹۸ درصد، متوسطه اول ۹۳ درصد و در متوسطه دوم ۸۰ درصد است که متأسفانه در متوسطه دوم نرخ بازماندگی از تحصیل دختران بسیار بالاست.

صدیقه خدایارنژاد مدیر یک مدرسه دخترانه در جیرفت: دانش‌آموزان دختر بویژه در متوسطه اول در سن بلوغ هستند آنها اصلاً با ویژگی های دوران بلوغ آشنایی ندارند و نمی دانند چگونه از وسایل بهداشتی استفاده کنند خیلی هاشان اصلاً وسایل بهداشتی این دوره را ندارندمینایی‌پور مدیر دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش: بودجه‌ای که در هراستان محروم برای این بسته‌های بهداشتی مورد نیاز است ۲۰ میلیون تومان است که در مجموع برای ۵ استان محروم نیازمند ۱۰۰ میلیون تومان هستیم.

سلامت نیوز