به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۸

رئیس جمهوری عراق سه روز برای معرفی نخست‌وزیر فرصت داد

برهم صالح، رئیس جمهورعراق، به فراکسیون‌های سیاسی این کشور سه روز مهلت داد تا نامزد خود را برای نخست‌وزیری معرفی کنند، در غیر این صورت او خود اقدام خواهد کرد.

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق چهارشنبه ۹ بهمن / ۲۹ ژانویه با انتشار بیانیه‌ای خطاب به فراکسیون‌های سیاسی این کشور اعلام کرد که اگر تا روز شنبه آینده ۱۲ بهمن / یکم فوریه نامزد سمت نخست‌وزیری عراق را معرفی نکنند، خود در این‌باره تصمیم خواهد گرفت.

در بیانیه برهم صالح آمده است: «از زمانی که عادل عبدالمهدی استعفانامه رسمی خود را به پارلمان ارائه کرد، رایزنی‌های سیاسی و پارلمانی با هدف انتخاب نامزد نخست‌وزیری آغاز شد اما متأسفانه به دلیل تنش‌ها و مشاجرات سیاسی، این رایزنی‌ها تا کنون به تفاهمی برای انتخاب نامزد غیر بحث‌برانگیز منجر نشد.»

صالح وظیفه نخست‌وزیر جدید را عمل به ضرورت‌های مرحله کنونی، تحقق تفاهم سیاسی و مردمی، ایجاد امنیت و برقراری نظم و تدارک برای برگزاری انتخابات آینده عنوان کرد و خواهان تشکیل هر چه سریع‌تر دولت شد.

رئیس جمهوری عراق همچنین گفت: «تداوم وضعیت کنونی امری محال است و نشان از خطری سهمگین و پیچیده‌تر شدن اوضاع دارد.»

به‌گفته صالح، رئیس‌جمهوری مسئولیت ملی و قانونی برای حل و فصل بحران را بر عهده دارد و اگر فراکسیون‌های مسئول نتوانند تا روز شنبه آینده نامزد نخست‌وزیری را معرفی کنند، او «با عمل به اختیارات قانونی خود»، شخصیت مورد قبول پارلمان و مردم را در چارچوب رایزنی‌هایی‌ که در مرحله اخیر با گروه‌های سیاسی و مردمی انجام داده‌، برای تصدی مقام نخست‌وزیری معرفی می‌کند.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق با ادامه اعتراضات در این کشور ۸ آذر / ۲۹ نوامبر ۲۰۱۹ استعفا داد، اما تا زمان انتخاب نخست‌وزیر جدید در پست خود باقی می‌ماند. اختلاف‌ها میان ائتلاف‌های عمده در مجلس عراق موجب شده است که ضرب‌الاجل معرفی نخست‌وزیر دو بار پشت سر گذاشته شود.

برهم صالح ۵ دی / ۲۶ دسامبر از انتخاب اسعد العیدانی، نامزد «ائتلاف الفتح»، جناح سیاسی نزدیک به ایران در پارلمان برای نخست‌وزیری سر باز زد و اعلام کرد که به جای انتخاب نامزدی که معترضان مخالفش هستند، ترجیح می‌دهد استعفا دهد.

در پی این اقدام، ائتلاف البناء به ریاست هادی العامری خواستار اقدامات قانونی پارلمان علیه برهم صالح شد. ائتلاف البناء از دو ائتلاف الفتح و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق که با گروه شبه‌نظامی حشد الشعبی مورد حمایت ایران نیز متحد هستند، تشکیل شده است.

برهم صالح چهارشنبه ۲ بهمن / ۲۲ ژانویه در حاشیه برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. او در این دیدار بر یک عراق مستقل و باثبات و در صلح با همسایگانش تأکید کرد اما از خروج نظامیان آمریکایی از عراق چیزی نگفت. گروه‌های کتائب حزب‌الله و النجبا از زیرمجموعه‌های حشد الشعبی، صالح را به اخراج از بغداد تهدید کرده بودند.

عراق از یکم اکتبر گذشته شاهد جنبش اعتراضی علیه حکومتگران و فساد گسترده در کشور است. بیشتر شرکت‌کنندگان در این جنبش را جوانان تشکیل می‌دهند. آن‌ها نگران آینده خود و بیکاری در کشور و خواهان تشکیل دولتی مستقل از جناح‌های حکومتی هستند.

این جنبش پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط نیروهای آمریکایی در نزدیکی بغداد برای چند روز متوقف شد اما دوباره از یک هفته پیش از سر گرفته شده است. در این یک هفته بیش از ۲۱ نفر از معترضان کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. از آغاز اعتراضات در ماه اکتبر تاکنون بیش از ۴۸۰ نفر کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها را جوانان تشکیل می‌دهند.

رادیو زمانه