به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، دی ۳۰، ۱۳۹۸

کانادا: ایران جعبه سیاه را سریعتر تحویل دهد

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر خارجه کانادا گفته است که در دیدار با همتای ایرانی "مجددا موضع کانادا مبنی بر ارسال هرچه سریعتر جعبه سیاه به اوکراین و یا فرانسه را خواستار شدم". وزیر خارجه کانادا گفته است که "جعبه سیاه باید به جایی فرستاده شود که تجربه برای بازخوانی آن وجود دارد و به صورت شفاف این امر را انجام دهند".

آقای شامپاین گفته است که "ما ایران را براساس حرف‌هایش قضاوت نمی‌کنیم، بلکه عملکرد آنان است که موجب قضاوت ما می‌شود".

وزیر خارجه کانادا این سخنان را در واکنش به تازه‌ترین اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر تحویل ندادن جعبه‌های سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی توسط سپاه بیان داشت.

روز جمعه جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، که برای انجام تحقیقات جامع در مورد این حادثه به ایران فشار می آورد نیز گفت که ایران باید جعبه سیاه را به فرانسه بفرستد.

او در کنفرانسی خبری گفت که فرانسه یکی از معدود کشورهایی است که توانایی خواندن اطلاعات جعبه های سیاه را دارد و افزود که این جعبه ها به شدت آسیب دیده است.

اظهارات ضد و نقیض مقامات ارشد سازمان هواپیمایی ایران در مورد بررسی جعبه سیاه هواپیمای ساقط شده ادامه دارد و در حالی که روز شنبه حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی ایران به خبرگزاری تسنیم گفته بود که جعبه‌های سیاه با درخواست تیم تحقیقات اوکراین به این کشور منتقل می‌شوند، اما دیروز(یکشنبه) در اظهاراتی متفاوت به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت " فعلا هیچ برنامه‌ای برای ارسال آن نداریم".

وی پیشتر گفته بود که طرف ایرانی "به صورت مکرر با تیم کارشناسان اوکراینی جلسات برگزار" کرده و بر همین اساس "جعبه‌های سیاه در ایران خوانده نمی‌شود" اما دیروز با تغییر سخنانش گفت که "سعی می‌کنیم جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی در ایران خوانده شود و گزینه‌های بعدی ما کشور اوکراین و فرانسه است".

آقای رضایی‌فر در ۲۱ دی‌ماه هم گفته بود "جعبه سیاه هواپیمای سانحه‌دیده برای دانلود به فرانسه فرستاده می‌شود".

پیش از این علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران اعلام کرده بودند که جعبه سیاه کشف شده در محل سقوط را تحویل شرکت سازنده، بوئینگ، یا دولت آمریکا نخواهد داد.

پس از این اظهار نظر اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان ابراز امیدواری کرد که مقامات ایرانی جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را "در اختیار تیم‌های بررسی‌کننده قرار دهد."

به طور معمول شرکت سازنده هواپیما در تحقیقات مشارکت می‌کند و کارشناسان می‌گویند کمتر کشوری توانایی تحلیل جعبه های سیاه را دارد. جعبه سیاه شامل دستگاه ضبط داده های پرواز و دستگاه ضبط صداهای کابین خلبان است.

۱۸ دی ماه، ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق که به تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی به دست آمریکا بود، یک هواپیمای مسافربری از نوع بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هواپیمایی اوکراین دقایقی بعد از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی تهران سقوط کرد.

منابع ایرانی ابتدا علت سانحه را نقص فنی اعلام کردند اما سه روز بعد و پس از انتشار اطلاعاتی از سوی منابع غیرایرانی مبنی بر اصابت یک موشک به هواپیما، ایران رسما اعلام کرد که این هواپیما به اشتباه هدف پدافند سپاه پاسداران قرار گرفته است.

بی بی سی  فارسی