به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۸

ده‌ها سینماگر ایرانی: به جشنواره فجر نمی‌رویم

شماری از سینماگران ایران روز چهارشنبه، دوم بهمن، بیانیه‌ای تک‌جمله‌ای را با امضای ۱۳۹ سینماگر و هنرمند در صفحه‌های شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده‌ و نوشته‌اند: «ما به جشنواره فجر نمی‌رویم.»

این اقدام جمعی سینماگران پس از آن رخ می‌دهد که اقدام شخصی برخی سینماگران در تحریم جشنواره فجر در اعتراض به سرنگونی هواپیمای مسافری توسط سپاه، با واکنش شدید برخی مقامات و رسانه‌های نزدیک به سپاه مواجه شد.

پای این بیانیه که ازجمله در صفحه شخصی تهمینه میلانی منتشر شده، اسامی شمار زیادی از سینماگران و هنرمندان سرشناس دیده می‌شود، از جمله ژیلا ایپکچی، جعفر پناهی، حمیدرضا آشتیانی‌پور، مصطفی خرقه‌پوش، محمد‌علی رخشانی، محمد رسول‌اف، محمدعلی سجادی، فریدون شهبازیان، مهوش شیخ‌الاسلامی، حمید فرخ‌نژاد، علی‌محمد قاسمی، علی مصفا، محمد‌رضا مویینی و مرضیه وفامهر.

در پی اعتراف سپاه به شلیک موشک به پرواز ۷۵۲ که به کشته شدن همه ۱۷۶ سرنشین ایرانی و غیرایرانی آن انجامید، شماری از هنرمندان حوزه‌های تئاتر و تجسمی و سپس سینما اعلام کردند که در اعتراض به این واقعه یا برای همدلی با مردم از شرکت در جشنواره‌های فجر انصراف می‌دهند.

در پی این اقدام‌ها و بنا به گزارش‌های غیررسمی، فشار نهادهای امنیتی و قضایی در کنار فشار رسانه‌ای بر این دسته از هنرمندان افزایش یافت، تا جایی که در چند مورد به بازداشت و احضار هنرمندان انجامیده است.

بازداشت یک‌هفته‌ای سه کارگردان نمایش در مشهد و احضار ترانه علیدوستی، بازیگر، از جمله فشارهای علنی‌شده در روزهای اخیر است.

با این حال، بخش قابل‌ توجهی از بلیت‌های جشنواره فیلم فجر که مراسم افتتاحیه آن از سوی مسئولان جشنواره لغو شد، در نخستین ساعات ارائه به فروش رفت.

به‌ گفته برخی منابع، تمام شدن بلیت‌های جشنواره در نخستین ساعات ممکن است در نتیجه «اقدام پنهانی نیروهای نزدیک به سپاه» باشد، اما رادیوفردا قادر به تأیید این خبر نیست.

تحریم عملی جشنواره فجر از سوی گروهی از سینماگران به‌ طور دسته‌جمعی نخستین بار است که در عمر چند دهه‌ای این جشنواره رخ می‌دهد.

رادیو فردا 

موج جدید انصراف هنرمندان از جشنواره فجر در همراهی با مردم ایران