به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۸

هوک: اگر جانشین سلیمانی همان راه را برود سرنوشتش همان خواهد شد

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران
نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران تهدید کرد که اگر اسماعیل قاآنی که در نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران جانشین قاسم سلیمانی شده همان راه او را «در کشتن آمریکایی‌ها» ادامه دهد، او هم به سرنوشت قاسم سلیمانی دچار خواهد شد.

برایان هوک این مطلب را روز پنج‌شنبه، سوم بهمن، در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس و در مصاحبه با روزنامه عربی الشرق‌الاوسط بیان کرد.

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران همراه با ابومهدی المهندس، از اعضای بلندپایه گروه حشد الشعبی، و هشت نفر دیگر بامداد جمعه ۱۳ دی هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد بر اثر شلیک راکت به خودروهایشان کشته شد.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.

برایان هوک در ادامه مصاحبه خود در داووس گفت که رئیس‌ جمهور آمریکا از مدت‌ها پیش تصریح کرده‌ است که «هرگونه حمله به آمریکایی‌ها یا منافع آمریکایی با پاسخی قاطع روبه‌رو می‌شود».

او افزود: «این تهدید جدیدی نیست. رئیس‌ جمهور همیشه گفته‌ است که همواره برای محافظت از منافع آمریکا قاطعانه پاسخ خواهد داد.»

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران اضافه کرد که «فکر می‌کنم رژیم ایران اکنون می‌فهمد که نمی‌تواند به آمریکا حمله کند و از عواقبش فرار کند.»

این هشدار در حالی بیان می‌شود که اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه، روز سی‌ام دی در جریان آئین معارفه خود درباره قاسم سلیمانی گفت که «راهش همچنان استمرار خواهد داشت».

او افزود که با کمک همه کسانی «که در سرتاسر عالم خون‌خواه او هستند ان‌شاالله جوانمردانه دشمن او را خواهیم زد.»

آقای هوک در بخشی دیگر از سخنان خود در مصاحبه با الشرق‌الاوسط چهار محور توافق جدید احتمالی با ایران را که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، پیشنهاد داده، عدم غنی‌سازی اورانیوم در ایران، پایان آزمایش موشک‌های بالیستیک، توقف حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های نیابتی و پایان سیاست گروگان‌گیری اعلام کرد.

منابع: الشرق الاوسط و خبرگزاری مهر، رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.